Digitalisering

De blockerar reklamblockerare

Stopp för annonsfri surf. Foto: Fredrik Sandberg
Martin Grahn
Mattias Högfeldt

Svenska bolaget NBES utvecklar ett krypterat verktyg som stoppar reklamblockerare på Nätet. Men vilken teknik som används vill grundaren Martin Grahn inte avslöja.

Publicerad

Norska tidningen Dagens Näringsliv avslöjade nyligen att mediekoncernen Schibsteds svenska sajter testar ett nytt verktyg, kallat Adway Plus. Det ska förhindra att annonser blockeras på hemsidorna via webbläsartillägg som exempelvis Adblock eller Adblock Plus.

Båda blockerade först all webbreklam, men har börjat släppa förbi "acceptabla" eller vitlistade annonser mot ersättning, vilket blivit omdiskuterat.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här