De blockerar reklamblockerare

2015-10-21 15:14  

Svenska bolaget NBES utvecklar ett krypterat verktyg som stoppar reklamblockerare på Nätet. Men vilken teknik som används vill grundaren Martin Grahn inte avslöja.

Norska tidningen Dagens Näringsliv avslöjade nyligen att mediekoncernen Schibsteds svenska sajter testar ett nytt verktyg, kallat Adway Plus. Det ska förhindra att annonser blockeras på hemsidorna via webbläsartillägg som exempelvis Adblock eller Adblock Plus.

Båda blockerade först all webbreklam, men har börjat släppa förbi "acceptabla" eller vitlistade annonser mot ersättning, vilket blivit omdiskuterat.

- Adway Plus är en krypterad kringåendetjänst som inte bara blockerar Adblock eller Adblock Plus, utan alla reklamblockerare, säger Martin Grahn.

Han är grundare av och försäljningschef på New Broadcasting Entertainment Scandinavia, NBES, i Stockholm, som står bakom Adway Plus.

Hur tjänsten fungerar i detalj eller vilken teknik som används vill han inte säga något om.

Dock avslöjar han att företaget kan erbjuda sina kunder snällare varianter av Adway Plus. Det vill säga versioner som accepterar att vissa annonser ändå blockeras, som exempelvis långa reklamvideor, som ofta upplevs som jobbiga av webbesökare.

Enligt Martin Grahn har han och medgrundare och vd:n Mattias Högfeldt utvecklat tekniken i mer än tre års tid.

- Men det är först i år som i försäljningen börjat lyfta, säger han.

Användningen av reklamblockerare ökar. I Sverige är den generella siffran för Adblock-användning omkring 25 procent, uppger Martin Grahn.

- Sedan kan siffran skilja sig mycket mellan olika typer av hemsidor. På vissa hemsidor uppgår Adblockanvändningen till uppåt 80 procent, säger han.

Statistiken är bolagets egen. Enligt Martin Grahn kan NBES själva mäta användningen reklamblockerare.

Han spår även att den kommer att öka explosionsartat framöver i och med införandet av IOS9, Apples nya operativsystem för Iphone och Ipad.

- Det blir mycket lättare att installera reklamblockerare i webbläsaren Safari.

Martin Grahn vill inte kommentera om man har Schibsted som kund eller vilka svenska tidningssajter som är försökskaniner för nya verktyget Adway plus i Sverige.

 

Gilla Ny Teknik på Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt