Därför ger AOL två miljarder för nättidning

2011-02-08 12:39  

Internetjätten AOL meddelade i helgen att man köper nättidningen Huffington Post för två miljarder kronor. Förutom en populär nyhetssajt får AOL på köpet ett nät av tusentals gratisbloggare, inklusive Obama.

Det var på söndagskvällen som AOL kom med beskedet att man skulle köpa Huffington Post för 315 miljoner dollar, motsvarande två miljarder kronor.

I sin nya skepnad ska bolaget kallas Huffington Post Media Group och ledas av Arianna Huffington som var med bland grundarna i maj 2005.

I den nya gruppen ska allt innehåll från AOL och Huffington Post samlas – från nyheter och underhållning till tekniknyheter och kvinnoinriktat material.

Bland annat betyder det att tekniksajterna Engadget och Techcrunch som AOL tidigare köpt kommer att ingå.

Enligt Huffington Post kommer den nya mediagruppen att nå 117 miljoner amerikaner och 270 miljoner besökare totalt i världen.

Bedömare ser köpet som ett nytt försök från AOL:s sida att få ordning på sin medieverksamhet.

AOL gick samman med medieföretaget Time Warner 2001, men sammangåendet blev aldrig lyckat, och 2009 knoppades AOL av.

Huffington Post har byggt en framgångsrik sajt genom eget redaktionellt material inom allt från politik till skvaller, kombinerat med frikostigt citerande av andra källor.

Men minst lika viktigt är ett nät av över 3.000 gratisbloggare inklusiver en lång rad kändisar som Barack Obama, Mia Farrow och Alec Baldwin. Plus expertbloggar som kommenterar händelser.

Det som anses locka AOL är därför inte bara Huffington Posts omkring 25 miljoner besökare per månad, utan även de kommenterande bloggarna.

Enligt Financial Times har dock många bloggare komenterat affären med ilska eftersom de inte vill medverka i en större mediakoncern.

Det finns också en osäkerhet kring huruvida den känsliga teknikkunskapen på Huffington Post – framförallt när det gäller att sovra i det digra bloggmaterialet och att se till att sajten alltid ligger högt i webbsökningar – kommer att finnas kvar när AOL sväljer företaget.

Enligt Wikipedia omsatte AOL omkring 21 miljarder kronor 2009, medan Huffington Post enligt Financial Times hade reklamintäkter på motsvarande drygt 190 miljoner kronor förra året och gick med en liten vinst.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt