Digitalisering

Därför är Google mer innovativt än andra

För svensken Rikard Steiber är drömmen verklighet. Han är Googles globala marknadsdirektör för annonsprodukter och arbetar bland Lego och gosedjur, i Mountain View i Kalifornien. Foto: Helen Ahlbom
Google-medarbetare kan ladda om med ett parti biljard... Foto: Helen Ahlbom
... eller med en blåbärs-smoothie med banan och apelsin. Foto: Helen Ahlbom
Detta är stället där dinosaurieskelett i brons trängs med klassisk konst och en väldoftande örtagård. Foto: Helen Ahlbom
Överallt på Google-området återkommer företagets signalfärger rött, grönt, gult och blått. Foto: Helen Ahlbom
The sky is the limit signalerar ett äkta rymdskepp upphängt i taket i en av byggnaderna. Foto: Helen Ahlbom
Google arrangerar också filmkvällar för personalen. Foto: Helen Ahlbom
Det sägs att Larry Page, en av de två grundarna, en gång byggt en bläckstråleskrivare av legobitar, här sitter Rikard Steiber mitt i röran. Foto: Helen Ahlbom
Och varför gå hem för att träna? På volleyboll-planen lirar ett gäng, självklart iklädda just Google-t-shirts. Foto: Helen Ahlbom

Varför är Google ett av världens mest innovativa företag? Annika Steiber har frågat de anställda på företaget. I förra veckan presenterade hon slutsatserna i sin avhandling på Chalmers.

Publicerad

Som en av få forskare har Annika Steiber släppts in på det mytomspunna huvudkontoret Googleplex i Silicon Valley under nästan ett år.

– På Google anser man inte att det går att tvinga fram innovationer. Nya idéer skapas av rätt personer i en företagskultur som uppmuntrar och sedan fångar upp kreativa idéer, säger Annika Steiber.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här