Digitalisering
Crunchfish hoppas på Mark Zuckerberg i Barcelona
Malmöföretaget Crunchfish ska till mobilmässan i Barcelona. Vd Joakim Nudemark drömmer om strorfrämmande i montern.
Många svenska företag söker lyckan på mobilmässan i Barcelona. Bland annat Malmöföretaget Crunchfish med en teknik för att styra mobiler med handrörelser.
Vd Joakim Nydemark ska ner till mässan i år igen.
Varför då ?
- Det är ju den största mässan, och vi har varit där flera gånger. Där träffar vi rätt typ av människor för oss. Tillverkare av telefoner och apputvecklare.
Ni ställer ut i Svenska Paviljongen, vad kostar det?
- Ungefär 75 000 kronor.
Vilken skulle vara din önskebesökare där?
-Zuckerberg. Det vore ju häftigt (skrattar)
Varför då?
-Vi lanserar ju en ny teknisk lösning vi kallar Abubbl, som gör det möjligt att dela innehåll till individer inom en radie på tre meter. Facebook skulle kunna använda den finessen i sin app.
- Och jag ser förstås gärna att Samsungs vd eller någon från Apple kommer förbi och tittar på vår teknik för rörelsestyrning.
Hur många möten har du redan inbokade?
- Ett 15-tal.
Vad tror du blir årets trend i Barcelona ?
– Gissar att mycket kommer handla om e-hälsa, appar för att mäta hur du mår.
Vad tänker du själv gå runt och leta efter?
- Allt som rör integration av rörelsefri teknik. Och vad våra kunder som använder vår lösning visar upp.
Och du ska väl kolla in konkurrenterna. Vilka är på plats?
- Inte jättemånga faktiskt. Men Eyesight från Israel ska vara där.
Ni säljer er teknik till kinesiska mobiltillverkaren Gionee. Okända för mig, hur stora?
- Hyfsat stora, 15-20 miljoner telefoner om året. Främst till Sydostasien och Latinamerika.
Vad är det bästa som hänt er sedan förra mässan?
- Att vi har fått ut vår teknik till flera tillverkare, bland annat Hisense.
Och vad hoppas du ska hända i år?
- Att vi kommer in med vår lösning i stora volymer. Vi förhandlar med en del stora tillverkare och det vore ju fantastiskt att komma in i toppmodeller.
Hur många anställda är ni i dag ?
- 20, och en handfull följer med till mässan.
Gjorde ni någon vinst förra året?
Nej
Och när hoppas ni göra det?
- I år.