Digitalisering

Chock och förvåning efter haveriet

Tieto Sweden ligger på Fjärde Bassängvägen 15 i Stockholm. Foto: Bertil Ericson / SCANPIX
Bo Andersson, SBAB.

Tietos kunder är i chock och det historiskt långa datorhaveriet väcker stor förvåning. Men IT-leverantörens Sverigechef Eva Gidlöf tror att en bra lösning kan komma att stärka relationen till kunderna.

Publicerad

Tietos driftsstopp går snart in på sin andra vecka. I dag är det en vecka sedan it-leverantören råkade ut för en datorkrasch som drabbat ett femtiotal kunder hårt. It-leverantörens hårdvarufel i lagringsenheterna berodde på en uppgradering som gick fel.

En av de värst drabbade kunderna är Bilprovningen, ännu går det inte att göra registreringsbesiktning. Nu räknar Bilprovningen med att tidigast vara i full drift på måndag eller tisdag. Men Bilprovningen skickar med en brasklapp till sina kunder. Det är "om allt går som planerat."

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här