Digitalisering

”Bygger spel som vi själva spelar”

Battlefield 4 använder sig av den svenska spelmotorn Frostbite 3 som är känd för att kunna hantera förstörbara spelmiljöer. Foto: Dice
Dice köptes upp 2006 av Electronic Arts (EA). Det innebar ingen större skillnad för företaget och dess spel, eftersom Dice redan samarbetat nära med EA. Foto: Dice
Spelet Battlefield 1942 baseras på andra världskrigets mest kända bataljer. Foto: Dice
42-årige Patrick Bach ser utmaningar i att utveckla spel för tre olika plattformar. Pc utvecklas så pass snabbt och har oändliga systemkombinationer, medan Xbox och PS4 har fasta inställningar. Foto: Jörgen Appelgren

Battlefield är en av Sveriges största spelexporter. Spelälskaren Patrick Bach har avancerat i graderna, och i fjol ansvarade han för Dices stora flaggskepp.

Publicerad

Spelföretaget Dices huvudkontor ligger i glashuset vid Slussen, på Södermalm i Stockholm. På åttonde och nionde våningen är utsikten en magnifik vy ut över Djurgården och det glittrande vattnet.

Här, i spelfabriken, knattras det på tangenterna för att skapa morgondagens spel. 42-åriga Patrick Bach har jobbat på Dice sedan 2002. I dag har han det slutgiltiga ansvaret som exekutiv producent för alla Dice-spel. Ingenting godkänns utan hans tillstånd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här