”Bygger spel som vi själva spelar”

2014-06-06 13:30  

Battlefield är en av Sveriges största spelexporter. Spelälskaren Patrick Bach har avancerat i graderna, och i fjol ansvarade han för Dices stora flaggskepp.

Spelföretaget Dices huvudkontor ligger i glashuset vid Slussen, på Södermalm i Stockholm. På åttonde och nionde våningen är utsikten en magnifik vy ut över Djurgården och det glittrande vattnet.

Här, i spelfabriken, knattras det på tangenterna för att skapa morgondagens spel. 42-åriga Patrick Bach har jobbat på Dice sedan 2002. I dag har han det slutgiltiga ansvaret som exekutiv producent för alla Dice-spel. Ingenting godkänns utan hans tillstånd.

På hans bord ligger i nuläget tre spelprojekt: Mirror’s Edge, Star Wars Battlefront och ett tredje som han säger är hemligt.

Kontorsmiljön är avslappnad – pingisbord, biljardbord, massagerum och gym. Två anställda som just inlett en pingisduell vittnar om att småpauserna får dem att jobba än mer effektivt. Utöver dessa bekvämligheter finns såklart ett otaligt antal datorer.

– Vi spelade väldigt mycket Battlefield (1942, reds anm) på kontoret när det var släppt 2002, och det gör vi fortfarande. Vi är Battlefield-fans och bygger därför ett spel som vi själva vill spela, säger Patrick Bach.

Tolv år är en lång tid i spelvärlden – och det gör Patrick Bach till en riktig veteran. När han fick anställning på Dice arbetade studion med Battlefield 1942, det första i den numera välkända krigsserien.

– När jag hörde talas om Battlefield tänkte jag att om spelet fungerar så kommer det att vara helt fantastiskt. Problemet var bara att spelet Operation Flashpoint som hade precis samma grundidé släpptes först.

Båda spelen var så kallade first-person shooters och utspelade sig i stridsmiljö med navigerbara pansarfordon. Men Tjeckien-utvecklade Operation Flashpoint fick signalera vit flagg och Battlefield 1942 gick segrande ur striden.

När sedan Battlefield 3 kom ut i Patrick Bachs regi i oktober 2011 var succén total. Publiken älskade multiplayerfunktionen och recensenterna hyllade spelet som nu har sålts i över 20 miljoner exemplar sedan lanseringen. Enligt många fans är detta Dice bästa Battlefield-produkt.

– Det kändes helt fantastiskt, säger Patrick Bach.

Men även för ett framgångsrikt företag som Dice med en omsättning på över 640 miljoner kronor kommer det motgångar. Patrick Bach var också ansvarig för flaggskeppet Battlefield 4 – ett spel som inte togs emot lika väl av publiken.

Vid den stora lanseringen i november 2013 innehöll spelet en rad buggar. Spelare möttes på samtliga plattformar av kraschar och korrupta sparfiler. Besvikelsen var stor.

– Att misslyckas smärtar. Det värsta är att bygga ett spel som dina tidigare spelare inte gillar, säger han.

Fokus måste ligga på att behålla de som gillar spelen och de som har gillat spelen, förklarar han. Dice vänder sig inte primärt till konsumenter som prövar Battlefield för första gången. Den innersta kärnan av spelare är viktig. Därför kan han aldrig lyssna för mycket på konsumenttester utan måste hålla kvar vid den egna visionen.

– Vi ser ju våra Battlefield-spelare som oss själva. Om vi börjar basera våra spel för mycket på vad någon annan tycker så är vi ute på hal is, då blir vi en fabrik som bygger det någon annan ska bygga.

Utsågs till framtidschef

Namn: Patrick Bach.

Ålder: 42 år.

Gör: Executiv producent, Dice.

Bor: Stockholm.

Merit: Utsågs 2013 till Årets framtidschef på Chefsgalan.

Aktuell: Har tre nya spel på gång på sitt skrivbord.

Battlefield i siffror

Battlefield är ett krigsspel som hör till klassen så kallad förstapersonsskjutare. Spelet kretsar kring stora strider i lag med bland annat navigerbara pansarfordon.

Battlefield-spelen har genom åren haft över 65 ­miljoner spelare.

Under oktober–december 2013 loggades 8 175 900 flygtimmar i Battlefield 4. Det är lika många flygtimmar som det krävs för att skaffa 90 000 pilotlicenser i USA.

Battlefield 4 Premium har drygt 1,6 miljoner medlemmar.

Källa: Dice

Niklas Svahn

Mer om: Dice Battlefield

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt