”Bredbandsleverantörerna lurar till sig kunder”

2013-09-03 11:32  

LÄSARKOMMENTARER. Att byta från fast till mobilt bredband kan innebära problem. En artikel i ämnet har fått läsarna att tycka till.

Mats och Marie Rylander berättade i en artikel om problemen som dök upp efter att ha bytt från fast till mobilt bredband. De trodde att de skulle klara sig med ett maxtak på 10 GB i månaden. Men det räckte inte alls. Istället erbjöds de att för ytterligare avgifter köpa extra surfmängd. Telia bekräftade också att det är många som slår i kapacitetstaket när gamla vanor från det fasta abonnemanget följer med till det mobila.

Även många läsare vittnar om liknande problem. Signaturen JF konstaterar att mobila bredband är kassa och fortsätter: ”Leverantörerna lurar till sig kunder och binder upp dem till abonnemang och tjänster som är odugliga med dagens mått mätt.”. Själv gör JF av med 150-250 GB i månaden.

Läsaren Roland konstaterar också att ”Det är kasst” och exemplifierar: ”Tack och lov hann jag precis stoppa min pappa från att byta till mobilt 4G som bredband. Fick utnyttja ångerrätten. Förutom att täckningen var under all kritik (bolaget lovade högsta pga av närheten till masten men det spelade tydligen ingen roll) så brände han all direkt när han kollade netflix. Idén är enormt bra, men i praktiken funkar det inte så länge det inte är bättre utbyggt samt fri surf.”

Mats skriver att kärnan i debatten handlar om att ”man tillhandahåller en undermålig tjänst i förhållande till det man marknadsför den som.”

Samtidigt påpekar en del läsare att mobilt bredband inte kan ersätta fasta förbindelser, på grund av fysikaliska begränsningar. Till exempel skriver Patrik att ” Alla som kan nåt om teknik lät berätta redan för 5 år sedan att mobil bredband är omöjligt. Det är fortfarande omöjligt och kommer alltid vara omöjligt. Det går helt enkelt inte rent tekniskt om kunderna faktiskt försöker använda det också.”

Han får medhåll av Jobbe som skriver att ” Det finns rent fysikaliska begränsningar på hur mycket bandbredd man kan få ut inom ett givet radiospektrum (bl.a. Shanning-teoremet).”

En del tycker också att konsumenten har ett ansvar att ta reda på vad som gäller. Signaturen Delta skriver att om man skriver på ett avtal med liten datamängd så har man gjort fel själv. Delta fortsätter: ”Operatörerna har stora kostnader för nätutbyggnad och de är inte så enkelt som vissa tycks tro. Nya tjänster och annat slukar massor med kapacitet, och ständiga klagomål på täckning. De man vill ha kostar, så som alltid måste man veta vad man vill ha och behöver och jämföra pris för dessa alternativ.”

Stefan Nordberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL