Bredbandsbolaget köper Bostream

2004-08-10 10:33  
Peder Ramel på hugget

Sveriges näst största bredbandsleverantör Bredbandsbolaget köper konkurrenten Bostream och tar ett rejält kliv framåt i jakten på marknadsettan Telia. Men Telia är fortfarande dubbelt så stort som Bredbandsbolaget tack vare sin dominans på adsl-marknaden.

Peder Ramel, vd Bredbandsbolaget.
Affären som offentliggjordes vid lunchtid på tisdagen kom både överraskande och inte överraskande.

Överraskande för att det var just Bredbandsbolaget och Bostream just nu, och inte överraskande för att det senaste året priskrig och erbjudanden om allt högre hastigheter i adsl-näten har bäddat för att några av konkurrenterna på marknaden förr eller senare skulle gå samman.

Bredbandsbolaget, som säljer bredband både över datakabel och telefonkabel, har drygt 170.000 abonnenter, vilket ger en marknadsandel på cirka 16 procent. Det ska jämföras med Telias cirka 40 procent.

Bostream, som haft en mycket hög marknadsprofil och lett utvecklingen mot allt snabbare adsl-förbindelser, har 104.000 abonnenter vilket ger en marknadsandel på cirka 10 procent.

Bredbandsbolaget och Bostream tillsammans blir nu med sina 275.000 abonnenter mer än hälften så stora som Telia och den sammanlagda omsättningen väntas uppgå till en miljard kronor i år.

Bredbandsbolagets vd Peder Ramel säger att han ser en möjlighet att föra över en stor andel av Bostreams abonnenter till de egna bredbandsnäten.

Priset för Bostream uppskattas till drygt 800 miljoner kronor. Någon officiell siffra har dock inte offentliggjorts.

Jonas Birgerssons vision
Både Bredbandsbolaget och Bostream har en intressant historia.

Bredbandsbolaget startades av internetprofilen Jonas Birgersson som ett utvecklingsprojekt inom internetkonsultföretaget Framfab i maj 1998.

Företaget växer snabbt med ett ramavtal med HSB och med lånefinansiering från nätverksleverantören Cisco.

Men marknaden vill inte ta fart ordentligt och Bredbandsbolagets redovisar under många år gigantiska förluster. Genom flera stora nyemissioner från nya ägare pumpas miljarder in i Bredbandsbolaget.

Till slut tycks Bredbandsbolaget ha ridit ur krisen och kunde i somras för första gången redovisa ett positivt rörelseresultat.

Bredbandsbolaget ägs av B2 Partners, Investor och The Carlyle Group. Totalt har Bredbandsbolaget fått 4,5 miljarder kronor i ägarkapital genom årens lopp.

Riksbyggens eget bredbandsnät
Bostream är ungefär lika gammalt som Bredbandsbolaget. Det startades 1999 av byggföretaget Riksbyggen för att förse de lokala bostadsrättsföreningarna med bredband - både adsl (telefonnätet) och lan (datanät).

Då hette företaget Bo Net och man samarbetade med Telia-Skanova för att testa och utveckla nya adsl-tjänster.

I april 2001 sålde Riksbyggen Bo Net till det brittiska fastighets- och fondbolaget Regency Holding och bytte namn till Bostream i december samma år.

Bostream har varit helt inställt på att sälja de snabbaste adsl-uppkopplingarna och lanserade symbol med en överkorsad snigel i samband med att man bytte namn från Bo Net till Bostream.

Huvudägare i Regency är britten Richard Burston, som också är Bostreams vd.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt