Bränslecellsbil serietillverkas nästa år

2002-06-04 23:00  
Toyota med bränslecell.

Toyota tar ledningen i bränslecellsrallyt. Nästa år kör man igång serietillverkningen i Japan. Men redan dagens prototyp är fullt körbar, med prestanda som en vanlig bensinbil.

Det rör sig i första skedet om runt 60 bilar, när Toyota som första företag kör igång produktionen hösten 2003. Syftet är att samla erfarenhet inför en storskalig tillverkning. Satsningen är också en marknadsföring av företagets bränslecellssystem.

Bilarna ska säljas kraftigt rabatterat till främst myndigheter och företag. De tankas med komprimerad vätgas, vilket kräver specialbyggda tankautomater.

I bränslecellerna omvandlas vätgasen till el, som driver motorer vid framhjulen. Bilarna har också ett batteri som lagrar bromsenergi och överskottsenergi från bränslecellerna. Vid accelerationer ger batteriet ett extra energitillskott.

Bränslecellernas främsta fördel är att verkningsgraden är dubbelt så hög som för bensinmotorer. Dessutom består avgaserna bara av vatten. Nackdelen är att bränslet, vätgas, saknar infrastruktur. Därför undersöker Toyota, liksom konkurrenterna, olika övergångslösningar. De går ut på att en kemisk reaktor i bilen utvinner väte ur ett kolväte, exempelvis naturgas, metanol eller en raffinerad bensin.

Den bil som Toyota ska bygga vid Kyushufabriken i Toyota City baserar sig på stadsjeepen Highlander. Ny Teknik har provkört en prototyp på en testbana utanför Paris.

Bakom ratten är det inte mycket som avslöjar att detta är en bränslecellsbil som kostat över 40 miljoner kronor att bygga.

Visserligen måste man låta bränslecellen värma upp fem sekunder innan man kan starta, ungefär som med en dieselmotor.

Men sedan susar bilen iväg utan att man hör så mycket mer än vindbrus och däcksbuller. I första tvära kurvan kränger den rejält. Så väger den också 300 kg mer än en vanlig Highlander. Merparten av dessa extrakilon ska dock bantas bort inför serieproduktionen.

Rätt snart når bilen maxfarten 150 km/h, och känns minst lika enkel att ratta som vilken stadsjeep som helst. Den är helt enkelt mer färdig och körvänlig än motsvarande prototyper från konkurrenterna GM och Ford.

På instrumentbrädan visar en liten skärm hur batteriet ömsom laddas och ömsom bidrar med energi när jag trycker ner gasen. Bränslecellerna och batteriet kan kortvarigt ge en effekt på över 120 kW (163 hk).

Räckvidden ligger kring 25 mil, en sträcka som dubblas om man höjer trycket i tankarna från 250 till 500 bar.


- Men vi har testat tankar som klarar 700 bar, säger Kota Manabe vid Toyotas utvecklingscentrum.

Skulle bränslet ta slut mitt på vägen går det dock inte att hämta en ballong med ny gas. I bästa fall kan man köra vidare ett par kilometer på batteriet. Hittar jag en lämplig mack tar det sedan runt fem minuter att tanka fullt. Men ligger macken längre bort måste jag ringa efter en bogserare eller specialbyggd tankbil.

Därför kommer de första bränslecellsbilarna bara att köras inom begränsade områden, exempelvis som taxi eller budbilar.



TOYOTACHEF TROR PÅ SNABBT GENOMBROTT FÖR HYBRIDTEKNIK

Om tre år ska hybridbilar svara för nästan tio procent av Toyotas försäljning. Det spår koncernens högsta chef för forskning och utveckling, Akihiko Saito. Det innebär 300 000 hybridbilar årligen: tio gånger så många som i dag.

Visserligen är bränslecellsbilar Toyotas huvudinriktning på lång sikt.

- Men de måste utvecklas i hållbarhet, tillförlitlighet, prestanda och inte minst ekonomi, säger Akihiko Saito till Ny Teknik.

Först efter 2010 räknar han med att marknaden är mogen för bränslecellsbilar. Men det tar ännu längre tid innan de blir överkomliga för gemene man.

- Under tiden satsar vi på hybridteknik. Den har dessutom en framtid även sedan bränslecellsbilarna har lanserats.

Hybridbilar drivs med både el och bensin eller diesel. De drar 20-30 procent mindre bränsle än en konventionell bil. Dels genom att förbränningsmotorn arbetar mer effektivt, dels genom att motorn stängs av när bilen står still och dels genom att bromsenergi återvinns. Toyotas mest kända hybridbil, Prius, säljs även i Sverige. Hybridbilar är något dyrare än konventionella bilar, men långt billigare än bränslecellsbilar.

Akihiko Saiko tror inte att det dröjer så många år innan hybridbilarna står för större delen av försäljningen i "utvecklade länder". För Kina och delar av Afrika tar det däremot längre tid.

-Vår affärsidé är att tillverka rätt bil till rätt land i rätt tid, säger han.

Det innebär också att man anpassar bränslecellsbilarna efter vilka bränslen som finns i respektive region. Därför har Toyota utvecklat ett bränsle, kallat CHF, tillsammans med oljebolaget Exxon. Det är en sorts högraffinerad, svavelfri bensin som kan utvinnas ur råolja, naturgas eller kol. Det kan driva såväl bränsleceller som vanliga bensinmotorer.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt