– Bra bolag förändrar spelreglerna

2012-02-21 23:00  
Niklas Zennström vet var han ska leta efter nya investeringsobjekt. "De nya spännande bolagen, som kan förändra de globala spelreglerna, finns bland de tusentals tjänsteutvecklarna", säger han. Foto: Frida Hedberg

Niklas Zennström pekar ut detaljhandel, utbildning och hälsa som nya tillväxtområden på nätet. Han tror också på ökad makt hos konsumenterna, säger han i en intervju med Ny Teknik.

Entreprenören och riskkapitalisten Niklas Zennström söker bolag som kan förändra den globala spelplanen.

Via investmentbolaget Atomico har han gått in i 50 bolag de senaste fem åren. Flera av bolagen arbetar med mobilt internet.

Men han söker inte efter nya mobiloperatörer, nya mobiltillverkare eller utvecklare av operativsystem för mobilerna.

– Nej, de agerar på en statisk marknad. De nya spännande bolagen, som kan förändra de globala spelreglerna, finns bland de tusentals tjänsteutvecklarna.

För tio år sedan försökte tjänsteföretaget Boo.com sälja mode på nätet. Då var inte marknaden mogen. Men nu är konsumenterna mer nätvana. En allt större del av inköpen sker redan via nätet, och allt mer tid ägnas åt nätet via de smarta mobilerna.

Detta får stora konsekvenser för detaljhandeln, tror Zennström.

– Nu tar folk en bild med sin mobil när de ser en produkt de vill ha, för att sedan söka efter den på internet. Detaljhandeln måste ta fram en internet­strategi för att hänga med.

Utbildning och hälsa är andra områden som kommer att förändras framöver, enligt Zennström.

– Det hoppas jag i alla fall. Det skulle gynna oss alla. Det finns redan en del nystartade företag som börjat med online-utbildning. Tack vare smarta algo­ritmer kan läraren se vad Kalle har svårt att förstå, och lägga mer av sin tid på att förklara just det.

Inom hälsoområdet kan de smarta mobilerna använ­das för att registrera sovtimmar, näringsintag, hjärtfrekvens och rörelse. Och tillsammans med smarta algoritmer går det att ta fram många olika tjänster.

– Kanske en påminnelse om att röra på dig från din läkare eller personliga tränare, föreslår Zennström.

Han tror också att mobilt internet kommer att stärka konsumenternas makt i relation till företagen.

– Se bara vad som hände förra året, när hierarkiska maktstrukturer tvingades ge vika för medborgarna. En oerhört positiv utveckling, som vi kommer få se mer av inom andra områden.

Kan diktaturer falla, så kan storföretag, anser Zennström. Om det blir känt på nätet att ett bolag behandlar sina anställda illa eller dumpar miljögifter, kan det drabbas av global köpbojkott.

Superentreprenören

Namn: Niklas Zennström.

Ålder: Nybliven 46-åring.

Utbildning: Examen i teknisk fysik och ekonomi, Uppsala universitet.

Bor: London, äger även Rosenön söder om Stockholm.

Grundare: Skype, Kazaa, Joost, Joltid och Atomico.

Styrelseuppdrag: Fon, Jolicloud, Rovio och Rdio.

Bra affär: Sålde Skype för 3,1 miljarder dollar till Ebay 2005. Köpte tillbaks bolaget tillsammans med ett konsortium, och sålde det sedan vidare till Microsoft för 8,5 miljarder dollar 2011.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt