Bonnier först med <br/>Adobes tidning i Ipad

2010-11-24 12:04  

Bonnier visade på onsdagen sina versioner av DN, Di och Sydsvenskan för pekdatorn Ipad. De är de första dagstidningarna i världen som ges ut på Adobes publiceringsplattform för läsplattor.

– Det är första gången som tekniken börjar komma ikapp våra publicistiska ambitioner, säger Pontus Schultz, chef för affärsutveckling på Bonnier R&D.

– Adobe har lagt enormt mycket resurser på detta. Det har varit ett absurt projekt med telefonmöten med tolv chefer varje dag, mellan vårt R&D-kontor i San Francisco, Adobe i Seattle, en byrå i London och tidningarna i Stockholm,  Malmö och Köpenhamn, säger han.

De tre tidningarna kommer inom några veckor att finnas tillgängliga via News+, en "app" för Ipad i Apples nätbutik App Store.

News+ är byggd kring nya Adobes Digital Publishing Suite, som i ett första test användes av tidskriften Wired på Ipad.

– Vi är Adobes motsvarighet till Wired-projektet för dagstidningar, säger Pontus Schultz.

News+ kommer först på Ipad, men senare även på pekdatorer med exempelvis Android.

När man väl laddat ner News+, som är gratis, kan man antingen köpa lösnummer direkt i appen, eller köpa en prenumeration månadsvis, via en webbsida.

DN kommer att kosta 99 kronor i månaden för prenumeranter på papperstidningen och 199 kronor för övriga. Sydsvenskan 127 respektive 250 kronor, och Di "lite mer".

Lösnummer av DN ska kosta 22 kronor, varav 30 procent går till Apple i provision, eftersom köpet görs i appen.

Av prenumerationsintäkterna får Apple däremot ingen provision eftersom transaktionen görs på en webbsida, och ger ett användarnamn och lösenord för användning i appen.

Själva tidningen laddas ner till appen. Ett nummer är omkring 70 megabyte stort idag. Storleken beror på att alla sidor än så länge görs som jpg- eller png-bilder, och inte med exempelvis Adobes eget pdf-format (se tekniska detaljer i faktaruta nedan).

– Anledningen är att pdf renderas så fruktansvärt långsamt på Ipad. Men på sikt blir det pdf eller html5 som format, och inom sex månader räknar vi med att ett nummer är på 10 megabyte, säger Pontus Schultz.

I appen finns ett bibliotek med samtliga nedladdade tidningar.

När man öppnar en tidning möts man av en förstasida, och kan därefter svepa i sidled till innehåll – först till avdelningen "just nu" med innehåll som ser ut som tidningssidor, men uppdateras kontinuerligt under dagen. Därefter till artiklar som motsvarar innehållet i dagens papperstidning.

Varje artikel skrollas vertikalt, och när Ny Teknik provar löper all navigation mycket snabbt och smidigt. En översikt över samtliga sidor finns också. Bildspel visas på helskärm.

Funktioner finns för att spara artiklar till en "läslista", kommentera samt rekommendera via sociala nätverk. Videoklipp finns inbäddade på sidorna.

– Vi ser det som ett komplement till papperstidningen, som tar vid där papperstidningen tar slut, säger Gunilla Herlitz, chefredaktör för DN.

Annonsformaten är anpassade till pekdatorer. Ett exempel på hur tekniken används är bostadsannonser som baseras på aktuell position från gps-mottagare. Men formaten kommer att ha gränser.

– Vi har jobbat tätt med pilotkunder som SAS och Tele2. Vi försöker standardisera så mycket som möjligt för att man ska kunna lägga krut på det kreativa – reklambyråerna vill inte ha fria tyglar så vi har gett dem ett antal varianter, säger Johan Othelius, försäljningschef på Dagens Nyheter.

Vad annonserna kostar i förhållande till papperstidningen går DN inte ut med.

– Det är klart att det är mycket dyrare per läsare, eftersom antalet läsare är litet, men ofta har vi paket med papper och Ipad, och det finns ett stort intresse från annonsörer, säger Johan Othelius.

Vad samarbetet med Adobe betyder för Bonniers egen plattform Mag+, som används för förlagets tidskrifter, bland annat Popular Science och svenska Mama, är inte klart.

– När vi gjorde Mag+ var uppdraget att göra ett digitalt magasin som människor ville läsa, och då fanns ingenting, förklarar Pontus Schultz.

Idag licensieras Mag+ av andra förlag, och konkurrerar i praktiken med Adobes Digital Publishing Suite, samt med holländska Woodwings programvara som används för Time Magazines Ipad-upplaga.

– Vi är inget teknikbolag, säger Pontus Schultz, men uppger samtidigt att det inte finns några planer på att lägga ner Mag+.

Olika format i Adobes läsar-app

Bonnier har i appen News+ inledningsvis valt att göra hela sidor, med text och allt, som jpg- eller png-bilder.

Det betyder att filerna blir mycket större än om man kodat sidorna som pdf eller html, där text är data och inte bilder.

Ändå kan rörlig grafik och videoklipp läggas på sidorna genom att sidbilden och andra element tills slut läggs ihop i html-kod.

Sidorna visas sedan av en inbyggd webbläsare i appen.

Idag är ett nummer omkring 70 megabyte stort. På sikt ska html5 användas rakt igenom, i stället för bilder av sidan, och ett nummer väntas då bli betydligt mindre, omkring tio megabyte.

De sidor som kallas "just nu" och innehåller material som uppdateras kontinuerligt, ligger hos Bonnier på en server, gjorda i bloggverktyget Wordpress.

Även dessa läses i appen av den inbyggda webbläsaren.

Mats Lewan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt