Boken om Bidlet berättar om bubblan som brast

2003-04-17 10:22  

Missade du internetbubblan? Lugn, du får en andra chans. Nu kommer böckerna. Efter Boo.com är det nu Bidlets tur att ges ut i bokform. Patrick von Schenk som var bolagets vd från augusti 1999 till juni 2000 avslöjar ”sanningen och lite till” i Historien om Babel.

Först en snabb resumé av verklighetens Bidlet.

Företaget föddes i källaren hos PC Express (numera Inwarehouse) som säljer datorer på Internet. För att bli av med sina restlager började de med Internetauktioner där alla bud började på en krona. Auktionerna blev populära och knoppades av i ett eget bolag. I juni 1999 hade Bidlet premiär. Sedan startade den hisnande resan. Bolaget växte snabbt till nästan 100 anställda och hann öppna kontor i flera länder innan Bidlet köptes upp av brittiska QXL i slutet av mars 2000. Ägarna fick motsvarande 4,6 miljarder kronor för Bidlet som aldrig tjänat en krona men bränt desto mer.

I von Schenks version heter auktionssajten Babel och vad som är dikt och verklighet vet väl bara de som själva var med. Men det gör inte så mycket. Det är en kul bok om en galen tid. (Om man nu inte förlorat en förmögenhet på uppblåsta internetaktier vill säga.)

Läsaren får följa med på kontoret där den vackra, unga och jobbknarkande personalen sliter för att skapa den sköna, nya ekonomin.

Efter tre veckor är man veteran och efter fyra försäljningschef.

Sin egen roll beskriver von Schenk som ballongdansande visionschef. I mötena med investerarna gällde det att "antyda, locka och suggerera", men dölja den nakna kroppen. Han erkänner själv att e-företagens värderingar byggde på - så här i efterhand - mer eller mindre idiotiska antaganden.

Under det knappa år som han var Bidlets vd fördubblades aktiekursen - var femtionde timma. En ständigt stigande kurs var också nödvändig för att med jämna mellanrum kunna skyffla in mer riskpengar.

I ägarskaran finns den mytiske affärsängeln vars bidrag till företagsbygget består av några mejl i stil med: "Bra jobbat!". (I verklighetens Bidlet hette affärsängeln Kjell Spångberg.)

I det excentriska persongalleriet hittar man också styrelseledamöterna: Rika änkan, Greven och Finansgeniet. På sina träffar kunde de diskutera om det är lagom takt att erövra ett nytt land var tredje vecka.

Tekniken spelar en undanskymd roll i von Schenks skildring. Teknikchefen, som sover på en madrass på kontoret för att dygnet runt snabbt kunna starta om sajten, skymtar förbi när en elak kvällstidningsjournalist säger sig ha hittat ett hål i brandväggen.

Auktionerna pågår dygnet runt och hjulen snurrar allt fortare fram till uppköpet som går igenom ungefär samtidigt som marknaden får för sig att vinst kanske ändå inte är ett så dumt mått på ett företags framgång - även om det handlar om internet.

von Schenk hyllar människorna som ville och vågade satsa på det nya, även om en del babels torn visade sig vara luftslott.

Han avslöjar också vilka det egentligen var som tjänade på Internetbubblan. Förutom de som sålde i tid var det interneterans spadförsäljare, det vill säga: budfirmorna, cateringfirmorna och rekryteringsföretagen. Tillsammans med PR-byråerna var de bubbelårens verkliga vinnare.

Historien om Babel ges ut av Prisma.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt