Blipp, blipp och quick, quick i Seoul

2013-06-14 12:47  

Sydkoreanerna älskar sina smarta mobiler. Skärmarna ska vara stora. Och snabbt ska det gå. Här finns flest 4G-användare per invånare i världen.

BLOGG - DAG 5: I Sydkorea är det bara mobiler med stor skärm som gäller. På tunnelbanan, på väg över gatan, på restaurangen.  En kvinna ber till och med om ursäkt för att hon har en så liten skärm – vanlig Iphone-storlek.

Och allt handlar om rörliga bilder. Inte bara i mobilen. Överallt finns skärmar med video.

I tunnelbanevagnen, på skylten som visar nästa hållplats, körs en video mellan stationerna. Ett lekprogram från tv, en reklamfilm, en musikvideo, en brandövningsinstruktion.

Taxiförarna har förstås alltid gps:en på, men när bilen stannar för rött ljus slår de över och fortsätter följa baseball-matchen i stället.

Och häromden fick vi en liten pryl på ett fik, som blinkar när kaffet är klart. Det är ju inte så ovanligt. Men den här visade en musikvideo medan vi väntade.

I Seoul skyr man inte tekniska begrepp som ”LTE Superspeed” och ”Volte” i reklamen i tunnelbanan.  Ett av världens mest teknikintresserade folk verkar gilla förkortningar. 

Den största mobiloperatören SK Telecom har redan över 10 miljoner 4G (lte) –abonnenter. Tillsammans har det tre sydkoreanska operatörerna ungefär dubbelt så många, 20 miljoner. Det motsvarar ungefär 40 procent av befolkningen.

Betydligt mer än i Sverige alltså, trots att Telia Sonera var först i världen med sitt 4G-nät. Hemma är det 240 000 som använder 4G-tjänster, och det är bara 2-3  procent av alla svenskar.   

En förklaring är att folk här har en massa fler 4G-prylar att välja mellan: 25 olika smarta mobiler, 5 surfplattor, 2 usb-modem och en kamera.

De snabba 4G-näten är populära. Så till den grad att SK Telecom planerar för en lansering av nästa version, lte-a, lte advanced, till hösten. Ericsson är med som leverantör.

Internettelefontjänsten Volte (voice over lte) är redan populär i Sydkorea. Den ger bättre ljudkvalitet, och uppkopplingen av samtalet går mellan 2 och 20 gånger snabbare än ett vanligt 3G-samtal, enligt marknadsföringen.  Inte oviktigt här i Korea tydligen. ”Quick, quick. Busy, busy…” 

Den mest populära appen i Sydkorea är utan tvekan Kakao Talk, som erbjuder gratis samtal och sms (med mera).  Till skillnad från Skype, så utvecklade Kakao sina tjänster direkt för mobilen. Och koreanerna vi talar med föredrar Kakao framför Zennströms lösning. ”Mycket lättare och snabbare”.

97 procent av alla med en smart mobil i Sydkorea använder Kakao Talk, enligt uppgift från det unga företaget. Det betyder ungefär 40-50 miljoner personer.  Tjänsten är även populär i Japan.

2011 hade Kakao Talk bara 10 miljoner användare, och då sa någon på skoj att ”När vi är uppe i 100 miljoner åker vi till Hawaii”. 

Uttrycket ”Let´s go to Hawaii”  användes sedan för att uppmana till hårt arbete. ”Quick, quick. Busy, busy”.

Gissa var det unga företagets 420 anställda befinner sig den här veckan?

Just det. På Hawaii.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt