Bilprovningen fortfarande utslagen

2011-12-01 09:19  

Tieto meddelar att flera kunder är tillbaka i normal drift. Men Bilprovningen är fortfarande utslagen och andra stora kunder har störningar. När hårdvarufelet är helt återställt kan Tieto fortfarande inte svara på.

SBAB är åter i drift, enligt IT-leverantören. Men Nacka kommun har, enligt egen uppgift, fortfarande problem med flera centrala IT-system, något som står i kontrast till Tietos information på torsdagsmorgonen.

Apotekets e-recept är igång igen även om lösningen på de bakomvarande IT-problemet dröjer.

- Tjänsterna har successivt börjat återställas, men det är fortfarande svårt att bedöma när samtliga är tillbaka. Vi arbetar med högsta prioritet tillsammans med våra leverantörer och teknikpartners för att nå normal drift, säger Mikael Jupiter, driftchef, Tieto Sweden.

Ett av de värst drabbade företagen är Bilprovningen som sedan i fredags fått använda papper och penna för att sköta delar av sin verksamhet. Dessutom samlas fakturor på hög som bolaget kommer få arbeta hårt för att ta igen när problem till sist är lösta.

Benny Örnefors, Bilprovningens it-chef är väldigt fundersam över vad som hänt men anser att det är för tidigt att spekulerar i orsaken.

- Även om vi fått en ytlig och populär beskrivning av det hela, säger Benny Örnefors till idg.se.

Hans förtroende är inte på topp men Benny Örnefors vill inte göra sin bedömning innan alla fakta finns på bordet.

- Som jag säger, det är klart att vi är fundersamma på hur det kan hända som inte ska kunna hända. Sen vill jag vänta tills jag hör analysen av det hela innan jag dömer ut någon, säger Benny Örnefors till idg.se.

Tieto arbetar tillsammans med sina leverantörer för att ta reda på vad som orsakade hårdvarukraschen. Dessutom arbetar man med att säkerställa att någon liknande situation inta ska kunna ske igen, enligt Mikael Jupiter.

Företaget skriver i morgonens pressmeddelande att man använder sig av ledande säkerhetslösningar som följer branschstandard och mer än väl möter kundernas krav.

Hårdvarukraschen har varit svårt att förutse, både för Tieto som bolagets teknikpartners. Det som skett har varit en exceptionell händelsekedja som medfört att felkorrigering, återställning och validering av data är både mycket komplext och tidsödande, enligt Tieto.

Jonas Karström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt