Bil inte längre tema

2000-10-18 14:11  
Biltemas katalog 2000
En klassiker landade häromveckan på hallgolvet: Biltemas höstkatalog. Men dunsen från nästan fyrahundra sidor prylar måste den här gången ha skickat en chockvåg genom motorsverige.
 
Mjukisdjur, barnmöbler, en frukostservis, en brödrost och en elmotorcykel för småttingar och två armbandsur dominerar det färgsprakande omslaget på katalog nummer 104.
 
Visst, uppe till höger, finns en verktygslåda i blå plast med rött handtag. Men den känns bara pliktskyligt placerad.
 
Innan den genomskinliga plasten åker av vänder jag på katalogen. På sista sidan ligger det tjugofem meter koaxialkabel och lockar katalogläsaren. Ett satellitinstrument för inställning av parabolantenner, kontorstolar, databord och tvåhundrafemtio beslagsskruvar (5.0x40 mm) i ett paket ska förmå mig att nyfiket börja bläddra.
 
Längst ner, till höger, på omslaget finns det jag egentligen brukar leta efter i Biltemas katalog: torkarblad för 16,90. Och fyra blänkande hjulsidor för bara 129 kronor.
 
Det är säkert sant att man inte ska döma katalogen efter omslaget. Men jag tvivlar på att landets prylproffs skulle klara en blindtest på Jula, Claes Ohlson och Biltema: håll för logotyperna och smaka på innehållet.
 
Alla tre prylparadisen verkar röra sig mot mitten; där finns hela familjen och de stora försäljningsvolymerna. Innehållsrubrikerna i Biltemas katalog talar ett tydligt språk: hem&fritid, bygg, verktyg, kemikalier, båttillbehör, bilreservdelar och biltillbehör. Ett snabbt överslag visar att bara mindre än en tredjedel av katalogsidorna har något med bildelar att göra. Företagets tema är inte längre bil.
 
Och det är inte utan att man känner sig lite övergiven och ensam ute i garaget. Trots att hela nationen verkar gå i någon slags "fixa-det-själv"-feber. Byggvaruhusen rapporterar rekordförsäljning och Martin Timell har utsett sig själv till landets händigaste karl. Det spikas och målas, skruvas och klistras, kaklas och sågas från vind till källare. Och det grävs, klipps och schaktas i trädgården i varenda
tevekanal och veckotidning.
 
Biltemas katalog 1976-77, när bilen ännu stod i centrum.
Men ingen vågar öppna garageporten sedan Christer Glenning stängde den. Sedan han försvann ur tiden och rutan i "Trafikmagasinet" har ingen uppträtt i oljig overall i teve. Att hissa upp bilen med garagedomkraft (sid 208), ställa den på pallbock (sid 209) och byta avgassystem (sid 262-269) är inget som idag förknippas med manligt hjältemod. Dessutom gör killarna på verkstaden handgreppen snabbare och till fast pris.
 
Och är avgassystemet pulveriserat av rost se då till att din Saab är en tvåtaktare, V4, 99, 900 eller 9000. Ägare av modernare Saabar har inget att hämta i katalogen. Och har du en Volvo bör det nog helst vara en Amazon, 140-serien, 240-serien eller 740-serien. Då är chansen stor att det finns något under rubriken: "Avgassystem - mer än bara rör"
 
Biltemas, och garagenördarnas, värsta fiende är som vanligt bilindustrin. Men nu är det är inte pratet om "piratdelar" som hotar postordergiganten från Linköping. Nej, det är istället den moderna bilen som håller på att förvandla hemmapularen i garaget till ett objekt för folklivsforskare.
 
Japanska produktionsmetoder har höjt kvalitet och tillförlitlighet på all världens bilar. De rullar mil efter mil utan att ägaren behöver öppna handboken. Underhållsfri är inte bara en klyscha.
 
Och bilen har blivit smart. Lite för smart för sin ägare. Det började med elektronisk bränsleinsprutning. Nu är nästan alla funktioner sammankopplade med databussar, och processorkraften i en vanlig familjebil är i klass med en halvgammal superdator. Därför liknar serviceverkstäder idag mer rymdkontrollen i Houston än smörjgropar på forna tiders bensinmackar.
 
Det är bara en tidsfråga innan ordet motorhuv försvinner ur det svenska språket. Titta på lättviktaren Audi A2. Ingenjörerna i Ingolstadt tycker att det räcker med en smal servicelucka i grillen. Den riktiga huven ska i princip bara öppnas av teknikerna på en auktoriserad serviceverkstad när de behöver komma åt motorn.
 
Och tevereklamen för Audi A2 är en skoningslös uppgörelse med gamla tiders mekarideal: mannen i huset står på gräsmattan och rycker i en sliten motorklippare som inte vill starta, sonen i huset skruvar på sin cykel som tappat hjulet. Frun i huset kommer i triumf glidande i nya bilen. Hon bromsar in på infarten till garaget, fäller ner serviceluckan och visar sin man framtiden. Voilá: två påfyllningsrör. Ett för vatten och ett för olja.
 
Tydligare kan det nog inte sägas: "gör-det-självaren" i garaget är en loser. Jag misstänker att Biltema har sett den här utvecklingen i sina egna ordersystem. Bromsbackar, drivknutar, kolvringssatser, kylarslangar, termostater och luftfilter är inget som vi vardagsbilister ska hålla på med. Det anser i alla fall bilindustrin.
 
Biltemas stora varuhus i Linköping ligger mitt emot IKEA. Förr tyckte jag att den placeringen var ett genidrag: familjen kunde parkera på samma ställe och sedan gå åt varsitt håll för inköpen. Men nu inser jag att företagens kataloger och varuhus ligger betydligt närmare varandra än jag trott.
 
Båda har egentligen samma tema: hem och fritid.

Lars Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt