Digitalisering

Betaltjänster via mobilen ingen hit på högskolan

Gärna prat och sms, men inte mer avanceerat än så (foto Nokia)

"För dyrt och krångligt, dessutom är tjänster ointressanta". Mobilanvändare inom högskolan vägrar använda mobilen till betaltjänster. Allt enligt en undersökning gjord vid 32 svenska universitet och högskolor.

Publicerad

Alla har mobiler, och de är alltid påslagna. Mobiltelefoner är självklara bland forskare, lärare, doktorander och studenter vid de svenska högskolorna. Förutom samtal skickas mängder av sms. Men sedan tar det stopp. Få använder den för att läsa e-post eller för att koppla upp sig mot Internet. Intresset för betaltjänster är praktiskt taget obefintligt.

Det konstaterar en rykande het undersökning från InternetExplorers, en undersökning av it-användningen i högskolevärlden, som finansieras av Vinnova.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här