Bekvämt med ekonomiappar – men det gäller att vara vaksam

2020-01-08 07:54  
I stället för att ha en app för varje bank kan man nu samla hela sin privatekonomi i en enda app. Smart och enkelt. Men man bör också se upp, säger Finansinspektionen.

Numera kan man ha hela sin privatekonomi samlad i en app i telefonen. Smart och bekvämt. Men det gäller att se upp med vad man säger ja till.

Det kallas för open banking och vi har troligen bara sett början. Med de nya tjänsterna kan den som är kund i flera banker spara, betala, investera och låna hos vilken som helst av de bankerna. Allt samlas i en enda app. En bank där man är kund är skyldig att ge andra banker och företag tillgång till kundens konto. Ett villkor är att kunden uttryckligen ger sitt klartecken.

För många konsumenter finns det stora fördelar.

– Med hjälp av open banking blir det enklare för kunderna att ha en bra översikt över hela sin ekonomi. Då kan de lättare fatta sunda ekonomiska beslut, säger Maria Sahlén, ansvarig för finansiella tjänster på konsultfirman PWC till TT.

Läsa det finstilta

Men Gunnar Berger, chef för open banking på Nordea, säger att det är viktigt att man som kund läser det finstilta innan man ger klartecken till ett finansiellt företag som inte är en bank.

– Vi har sett hur aktörer inom sociala medier säljer data om sina kunder till aktörer som kunderna inte alls vill ha med att göra. Samma sak skulle kunna hända på det här området. Det gäller att vara vaksam som kund, säger Gunnar Berger till TT.

Läs mer: Google: Gör vi användaren till hajmat är det ett problem

Alla storbanker erbjuder nu den här sortens lösningar.

Sedan mitten av september gäller EU:s andra direktiv om betaltjänster, PSD2, i Sverige. Genom PSD2 regleras kontoinformation och betalningar. Men sådant som lån och investeringar ingår inte i PSD2.

Finansinspektionen råder konsumenterna att vara vaksamma.

– Som konsument måste man alltid förstå vad man ger sig in i, säger Åsa Thalén, chef för operativa risker på Finansinspektionen, till TT.

Särskilt tillstånd

Också företag som inte är banker kan verka inom open banking. Banker måste ha särskilt tillstånd från Finansinspektionen och ska följa strikta regler. Ett företag som står bakom en app med finansiella tjänster, men som inte är en bank, måste också ha tillstånd från Finansinspektionen och följa regler, till exempel när det gäller tekniska krav.

Men de regler som gäller för andra finansiella företag är inte fullt jämförbara med de regler som gäller för bankerna. Och det räcker med licens från finansinspektionen i ett EU-land för att kunna arbeta i hela EU.

– Alla länder har kanske inte lika noggranna myndigheter, säger Mari Sahlén på PWC.

Hon pekar på tänkbara risker.

– Man kan inte utesluta att mindre seriösa företag ser en möjlighet att ta ut oskäliga avgifter. De kan också sälja information om sina kunder. Vi vet inte vad som sker i framtiden men det kan bli obehagligt, säger Maria Sahlén.

Läs mer: Populära chattappen Kik begravs – satsar allt på kryptovaluta

Tanken med open banking är att konkurrensen ska öka och därmed stimulera till fler smarta tjänster, till nytta för kunderna.

För dagens storbanker innebär det här också nya utmaningar, en framtid där de i värsta fall bara blir ”lådor” där kunderna förvarar sina pengar. Andra aktörer, med nya smarta lösningar, tar hand om det som är mer lönsamt.

– De banker som nonchalerar den här förändringen kommer att få ångra sig, säger Gunnar Berger på Nordea.

Ett av de företag som erbjuder kunden att samla sin privatekonomi på ett ställe med hjälp av en app är Tink.

"Finansiell lycka"

”Finansiell lycka på ditt sätt” lovar Tinks privatekonomiapp på sin hemsida. Där står det också att Tinks privatekonomiapp ”ser till att du sparar, investerar, lånar och spenderar på det sättet du vill”.

– Med finansiell lycka menar vi att kunderna ska kunna konsumera finansiella tjänster på sina egna villkor, säger Daniel Kjellén, vd på och grundare av Tink, till TT.

Han säger att Tinks privatekonomiapp har 500 000 användare i Sverige.

Daniel Kjellén välkomnar det regelverk som styr Tinks verkamhet i och med att EU-direktivet PSD2 har införts i Sverige.

– Alla ska kunna känna sig trygga. Vi bygger in säkerhet som en del av vår kultur. Vi lägger oerhörda resurser på att vara lika trygga som en bank, säger Daniel Kjellén.

Fakta: Alla storbanker har open banking

De fyra storbankerna i Sverige, Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank har lösningar för open banking. Också en rad finansiella företag, till exempel betaltjänstföretaget Klarna, tillämpar open banking.

Avsikten med open bankig är att öka konkurrensen och att kunderna ska få tillgång till nya tjänster.

Finansinspektionen har infört nya föreskrifter för alla typer av företag som tillhandahåller betaltjänster. Bland annat ska företagen ha system för att hantera risker. De måste rapportera incidenter, händelser som kan verka misstänkta, till Finansinspektionen.

Källa: Finansinspektionen, bankernas hemsidor

Björn Dickson/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt