Bakvända propellern fick årets Volvopris

2005-04-11 10:21  
Världsnyhet

Sex ingenjörer från Volvo Penta och Volvo Powertrain får Volvos teknikpris för det ”bakvända” båtmotordrev som är tänkt att ersätta systemet med vanliga propelleraxlar på fritidsbåtar.

Volvo Penta IPS i IPS 500-versionen, som än så länge bara finns i utvecklingsverkstaden tillsammans med IPS 400. De två modeller som är klara är IPS 310 och IPS 370. Enligt Volvo Penta har flera av världens främsta tillverkare av fritidsbåtar deltagit i utvecklingen av IPS.

Den nya tekniken med dragande propeller kallas Volvo Penta IPS och är den största tekniknyheten från Volvo Penta sedan världsnyheten Aquamaticdrevet lanserades 1959.

IPS står för Inboard Perfomance System.

Framåtriktade, dragande propellrar är mer logiskt än påskjutande propellrar, menar Volvo Penta-teknikerna. Det är bara det att ingen tidigare har gjort det för fritidsbåtar.

"Som att köra en bil"
Propellerströmmen är helt parallell med båtens botten och all kraft driver båten framåt. Dessutom är båten lättare att styra i låga farter än med vanlig axelpropeller och vanligt roder.

Med Volvo Penta IPS svänger hela drivenheten och båten reagerar snabbare på rattutslagen.

- Lika enkelt som att köra en bil, säger projektledaren Lennart Arvidsson på Volvo Penta.

Dessutom har IPS-systemet två motroterande propellrar som ökar effektiviteten genom att minska rotationsförlusterna.

Avgasbullret försvinner
Volvo Penta har räknat ut att IPS ger avsevärt högre effektivtet och avsevärt lägre bränsleförbrukning än kombinationen inombordsmotor och rak propelleraxel.

- 20 procent snabbare
- 30 procent mer bränslesnål
- 15 procent bättre accelleration
- 50 procent lägre ljudnivå och vibrationer
- 75 procent snabbare installation hos båtbyggarna
- Inget avgasbuller över huvud taget
- Dramatiskt enklare manövrering
- Kompakt konstruktion ger mer utrymme inne i båten

Personerna bakom det här undret är Lennart Arvidsson, Staffan Månsson, Benny Hedlund och Kåre Johansson på Volvo Penta och Oddbjörn Hallenstvedt och Jukka Tuuliainen på Volvo Powertrain.

De får dela på prissumman 200.000 kronor.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt