Bakläxa för norska banken: Låter kunder förbli ”analoga”

2018-01-30 08:02  
Norska banken DNB:s mobilapp, motsvarigheten till svenska Swish. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT

Norska storbanken DNB erkänner att de hade fel när de trodde att de skulle få alla sina kunder att använda sig av digitala tjänster. Nu vill banken försöka lyssna mer till sina ”analoga” kunder.

Omkring 200 000 norska bankkunder använder fortfarande post och girotjänster eller besöker banken för att betala sina räkningar över disk. Enligt Hans Olav Rønningen på DNB:s kundcenter är runt hälften av dem DNB-kunder, skriver Aftenposten.

– Vi har trott att vi har kunnat hjälpa alla att bli digitala. Vi hade fel och inser nu att vi har sprungit i från dessa kunder, säger han till tidningen.

Fram till nyligen har DNB haft lite kunskap om vad dessa kunder tycker om sin bank eftersom de flesta kundundersökningar har gjorts via e-post eller över nätet. Nu har banken pratat med 400 analoga kunder över telefon.

– Många människor har exempelvis befarat att brevgirot kommer att försvinna, men vi ser att för många kan vara ett bra sätt att betala räkningar. Några av dem som använder brev- eller telegiro och ser det som en fantastisk lösning, fortsätter han.

Banken kommer inte att åter öppna bankkontor motsvarande de som stängdes för två år sedan, men överväger att åter ta till heders gamla banktjänster som hamnat ”långt ner i lådan”.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt