Digitalisering

Bakläxa för norska banken: Låter kunder förbli ”analoga”

Norska banken DNB:s mobilapp, motsvarigheten till svenska Swish. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix / TT

Norska storbanken DNB erkänner att de hade fel när de trodde att de skulle få alla sina kunder att använda sig av digitala tjänster. Nu vill banken försöka lyssna mer till sina ”analoga” kunder.

Omkring 200 000 norska bankkunder använder fortfarande post och girotjänster eller besöker banken för att betala sina räkningar över disk. Enligt Hans Olav Rønningen på DNB:s kundcenter är runt hälften av dem DNB-kunder, skriver Aftenposten.

– Vi har trott att vi har kunnat hjälpa alla att bli digitala. Vi hade fel och inser nu att vi har sprungit i från dessa kunder, säger han till tidningen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här