Avancerad grafik sätter fart på joggingskorna

2004-06-02 23:00  

Stadium, med rötter i Norrköping, planerar sina inköp av allt från trendiga träningsskor till sommarens bikini med ett grafiskt system utvecklat av civilingenjörer från medie-linjen på Campus Norrköping. Samma produkt är kärnan i ett av stadens få nystartade bolag.

Inget skrämmande excelark fyllt av siffror på datorskärmen. I stället färgglada bilder på de jackor i modeller, färger och prisklasser som planeras för Stadiums höstkollektion.

Den grafiska lösningen ska locka de kreativa inköparna att börja använda datorn och det affärssystem, som är extremt viktigt för lönsamheten i en trendkänslig butikskedja som Stadium.

Bröderna Eklöf insåg redan vid starten av första Stadiumbutiken hur viktigt det är med informationshantering. För god lönsamhet krävs rätt pris, färg, modell, på rätt butikshylla i rätt vecka.

Därför har Stadium ett mångårigt samarbete med den lokala it-konsulten Gaya System. Det senaste genombrottet är den grafiska presentationen, som utvecklats på Campus Norrköping.

Vd Nils Langström är övertygad om att datorspelsgrafik kommer att bli allt viktigare i traditionella affärsstödssystem. Därav avknoppningen av bolaget Gaya Retail, som enbart ska ägna sig åt att utveckla och sälja grafiska inköpssystem.

- Behovet av grafiska lösningar finns vare sig du säljer kläder, heminredning eller mobiltelefoner, säger Magnus Töreberg, vd för avknopparen, med ett förflutet på H&M och affärssystemleverantören SAP.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt