Vi har för närvarande problem med inloggningen och har därför låst upp premiumartiklarna. Vi jobbar på problemet och hoppas lösa det så snart som möjligt!

Årtiondet då algoritmen var mäktigast

2019-12-19 07:07  
Spotifys grundare Daniel Ek på huvudkontoret i Stockholm. Foto: TT

Det var årtiondet då vi allt mer sällan lyssnade på musik, tittade på tv och såg på film tillsammans.

Hur sammanfattar man egentligen ett helt decennium?

Man kan börja med att se på hur Sverige såg ut för tio år sedan. Något som kallades videobutiker hyrde fortfarande ut aktuella filmer på dvd, tittarna fick vänta på sina favoritprogram tills de sändes i tv, musikfans åkte ännu till orter utanför storstäderna för att gå på rockfestival och i radion gjorde Kaj Kindvall anspråk på att räkna ner landets populäraste låtar i "Tracks".

2009 vinner Greta Thunbergs mamma Melodifestivalen, Pirate Bays grundare döms till fängelse och nationen chockas av att Sverigedemokraterna får 5,8 procent i opinionsmätningarna och är på väg in i riksdagen.

Tio år senare kan vi konstatera att inte mycket är sig likt.

Festivalfrossa

Förändringens vindar blåser tidigt på 10-talet. Efter några skakiga år går Hultsfredsfestivalen slutgiltigt i graven 2013 efter ett desperat räddningsförsök att flytta den anrika musikfestivalen till Sigtuna dit publiken inte hittar. Senare under årtiondet läggs även Bråvallafestivalen ned, liksom Peace & Love i Borlänge efter bokningar av Jay-Z och Bob Dylan som ger ekonomiska problem.

Konceptet med breda festivaler är förlegat. I stället frodas genrespecifika musikfester som Summerburst (dansmusik), Sweden Rock (hårdrock) och Way Out West (hipsterpop).

För varför ska man behöva samsas med andra? Beteendet går igen när det gäller hur vi lyssnar på musik. För oss själva och på egna villkor – skräddarsytt i våra telefoner.

Kvarts miljard

Spotify, som lanseras 2008, växer under årtiondet från några miljoner 2010 till en kvarts miljard användare när årtiondet går mot sitt slut. Den svenska musiktjänsten erövrar jordklotet, noteras på New York-börsen och gör vd:n Daniel Ek till en av musikvärldens viktigaste, rikaste och mäktigaste personer.

Det innebär en revolution av publikens lyssningsbeteende.

Mot slutet av årtiondet accepterar Sveriges Radio faktum och förändrar P3 efter publikras – flera program läggs ner och ungdomsprägeln ska suddas ut. Alltför få låter numera någon annan bestämma vad de ska lyssna på.

Podcastvågen

Istället ska P3 fortsätta att satsa på podcaster, något som är ett typiskt 2010-talsfenomen.

Den 4 juni 2010 är det premiär för något som kallas "I baksätet med Filip och Fredrik", där Kanal 5-profilerna gör intervjuer med kända och okända människor. Konceptet renodlas och utvecklas till den första stora podcasten i Sverige. Den följdes och följs av Alex & Sigge, Skäringer & Mannheimer, Bianca & Alice med flera. Under 2010-talet ska alla ha en podcast.

Även i tv-världen märks publikens förändrade beteende. SVT Play startas redan på 00-talet, men blir allmängods först på 10-talet. Konkurrenterna följer så småningom efter. Men den rejäla förändringen kommer i oktober 2012 då Netflix börjar sända i Sverige.

"House of cards" året efter blir strömningstjänstens första succé. HBO och Amazon följer efter och de svenska aktörerna C More och Viaplay rustar sina strömningstjänster med unikt material.

Tekniken bestämmer

Det Netflix och Spotify har gemensamt är att tekniken har tagit över kritikerns roll. Det är tekniken – algoritmen – som lotsar tittare och lyssnare vidare till program eller låtar som de förväntas tycka om. Algoritmens intåg är årtiondets viktigaste nöjeshändelse.

Den som fortfarande ser på "vanlig" tv kan konstatera att 10-talets tre mest ikoniska tv-program faktiskt alla har premiär 2010.

I "Veckans brott" i SVT växer Leif GW Persson från bokskrivande kriminolog till nationens orakel, inte bara i kriminalfrågor, utan om det mesta som kan orsaka rubriker.

I "Så mycket bättre" upptäcks nya stjärnor när kända artister samlas för att tolka varandras låtar. Petra "September" Marklund och Miriam Bryant är bara två som får sina stora genombrott i TV4-programmet.

I TV4:s "Solsidan" skapar Felix Herngren, Henrik Dorsin och Mia Skäringer ett komediuniversum som inte bara får höga tittarsiffror samt genererar en spinoff (minns ni "Kontoret" med Dorsins Ove-figur?) och en biofilm utan banar väg för en komedivåg i tv med "Bonusfamiljen", "Finaste familjen" och "Sommaren med släkten" bland efterföljarna.

Överallt Skäringer

"Solsidan" är bara en av alla platser där Mia Skäringer syns under 2010-talet. Hon gör pratprogram i TV4, komediserien "Ack Värmland" och dramaserien "Ängelby", förutom sin podcast. Men det är i föreställningen "Avig Maria – no more fucks to give" hon gör störst avtryck.

Föreställningen har premiär i november 2018 och rullar på i över ett år. I slutet av 2019 går Skäringer i mål när hon uppträder inför 24 000 åskådare på Tele2 arena i Stockholm. Då har 300 000 åskådare sett henne, däribland sex utsålda Globen.

Showen är en reaktion på att tidsandan har förändrats efter metoo-debatten hösten 2017. Vittnesmålen om sexuella övergrepp och kränkningar även i svensk nöjesvärld skakar om och många kända profiler dras med i fallet när berättelserna kommer fram.

Strax innan har en ny president tillträtt i USA. En man som använt kändisskapet från sin roll i realityserien "The apprentice" till en plattform från vilken han kan locka väljarna i rollen som framgångsrik affärsman.

Kanske är det ändå Donald Trump som är årtiondets nöjesprofil?

Mikael Forsell/TT

Mer om: Algoritmer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt