Digitalisering

Arkadhallar byter skepnad – med hjälp av virtuell verklighet

Foto: Vrex
Med sensorer på huvud, armar, händer och fötter får man en fullkroppsupplevelse med Vrex lösning. Foto: Vrex
Micha Velasco.

Ett gammal koncept har vaknat till liv med hjälp av ny teknik. Arkadhallarna är tillbaka – tack vare virtual reality.

Publicerad

Micha Velasco har 300 tomma kvadratmeter till sitt förfogande. Väggar, golv, tak och mörker. Velasco räknar med att folk kommer att vilja lösa inträde. För när besökaren fått sin biljett får den spänna ett vr-headset om huvudet, varpå den tomma ytan kan förvandlas till vad som helst.

– Jag tror stenhårt på det här. Det är inte många som har 300 kvadratmeter hemma, säger Micha Velasco, vd för Vrex, ett upplevelsecenter i Bromma som öppnar i januari.

Upp till tio personer kan spela samtidigt på ytan. För att kunna röra sig fritt förvarar varje spelare datorn som ritar upp världarna i en ryggsäck. Med kameror utplacerade på flera platser i lokalen och med sensorer på spelarnas headset, ryggsäck, händer och fötter kan deras rörelser spåras. Även fysiska föremål som vapenrepliker kan utrustas med sensorer och spåras i den virtuella världen.

– Med vår lösning kan spelare göra highfive med varandra. De kan kasta saker till varandra, säger Velasco.

Läs mer:

För att ytterligare öka inlevelsen ska lokalen förses med maskiner som kan generera regn, vind, värme och vibrationer. Systemet, plattformen och spelen är inköpta av det schweiziska bolaget True VR Systems, som redan är i gång i hemlandet. Spårningstekniken kommer från motion capture-specialisterna Optitrack. Själva hedseten kommer till en början att bestå av Facebooks Oculus Rift, men Velasco påpekar att de kan bytas ut när bättre modeller dyker upp på marknaden.

Kampen om besökarna lär bli hård. I oktober öppnade Mission IX på Södermalm i Stockholm. Det är också ett upplevelsecenter för virtuell verklighet, men kan inte erbjuda vr i samma skala som Vrex. Och svenska spelbolaget Starbreeze storsatsar på vr-arkadhallar.

För en tid sedan köpte Starbreeze svenska företaget Enterspace och nu ska två upplevelsecenter – ett i Dubai och ett på Sveavägen i Stockholm – snart slå upp portarna. Som partner till Imaxs vr-hallar i USA har Starbreeze redan skaffat sig dyrbar erfarenhet.

– Det här är en innovationsindustri och vi lär oss hela tiden. Bästa sättet att göra det är att titta på folk som spelar. Så vi tillbringade tre veckor i Los Angeles med att göra det. Vi insåg att upplevelsen ska vara mellan sju och tio minuter och att det inte fungerar med blod på skärmen. En gamer vet att det betyder att man tar skada, men det förstår inte allmänna användare, säger Maeva Sponbergs, kommunikationschef på Starbreeze.

Läs mer:

Starbreeze har två andra trumfkort som deras konkurrenter inte kan matcha. Dels utvecklar de tillsammans med Acer sitt eget headset, Star VR. Dessutom är de ett spelbolag och har nästan 20 års erfarenhet av utveckla datorspel, med flera internationella succéer på meritlistan. Både Star VR – ett av de mest kraftfulla headseten på marknaden när det släpps vid årsskiftet – och Starbreezes egna titlar kommer att vara en del av Enterspaces framtida repertoar.

Men bara Vrex kan än så länge stoltsera med att erbjuda upplevelser för tio spelare samtidigt. Micha Velasco tror att det på sikt är en viktig fördel. Om vr-teknik blir billigare och mer kraftfull är det möjligt att många köper ett headset för hemmabruk, men att spela på 300 kvadratmeter lär för de allra flesta förbli något man gör på ett upplevelsecenter.

– Man skulle också kunna använda det till e-sport. Det blir e-sport på riktigt. Du vet, man blir ganska svettig av det här.