Apples Steve Jobs anklagar skivbolagen för girighet

Applechefen Steve Jobs kritiserar nu skivbolagens krav på högre priser i musikbutiken Itunes Music Store. – De har bara blivit giriga. Konflikten handlar också om att musikbranschen ogillar den hårda kopplingen mellan musikspelaren Ipod och Itunes.

Publicerad Uppdaterad
Minst två av de fyra stora skivbolagen tycker att Apples musikaffär Itunes Music Store säljer låtarna alldeles för billigt.  Kritiken mot Apples prissättning har funnits en längre tid och tydliggjordes när Itunes öppnade sin butik i Japan i augusti. I Japanfilialen finns ingen musik från Sony BMG eller Warner Music Group.  Det är ett förebud om vad som kan hända i USA när skivbolagen ska omförhandla sina kontrakt med Apples musikaffär i början av nästa år, skriver tidningen New York Times.  Nu har Applechefen Steve Jobs för första gången offentligt kommenterat skivbolagens agerande och krav.  - Om de vill höja priserna betyder det att de blivit giriga. Om musiken blir dyrare kommer konsumenterna gå tillbaka till piratverksamhet, vilket alla förlorar på, sade Steve Jobs vid en pressträff i Paris i förra veckan.  - Problemet är att vi fortfarande konkurrerar med piraterna, och skivbolagen tjänar mer pengar på att sälja via Itunes Music Store än när de säljer cd, sade Steve Jobs enligt nyhetstjänsten Mac Central.  De övriga två stora skivbolagen, Universal och EMI, har inte officiellt krävt högre nedladdningspriser. Enligt New York Times stöder Universal Apples prissättning medan EMI egentligen vill ha en annan prissättning, men inte är berett att ta en strid.  - Jag tror inte det är dags för nya priser. Vi måste omvända en massa mer människor till att bli onlineköpare och det gör man inte genom att höja priserna, säger Jimmy Iovine, som är ordförande i Universals största musikdivision Interscope Records, till New York Times.  Men det finns en kritik mot Apple som alla skivbolag ställer sig bakom. Det är den hårda låsningen mellan Itunes och musikspelaren Ipod. Låtar som köps via Apples skivaffär kan bara spelas upp på Ipod samtidigt som musik från skivbutiker som använder Microsofts musikformat inte kan avlyssnas på en Applespelare.  Det här anser branschen hämmar musikförsäljningen via internet.  För att sätta press på Jobs har Sony BMG släppt ett dussintal cd-skivor i USA som inte kan kopieras över till en Ipod kopplad till en Windowsdator.  En som inte tror att det är rätt strategi att öppet ta strid med Steve Jobs är Mike McGuire hos analysföretaget Gartner G2.  - Om skivbolagen vill ha ett gatuslagsmål har de utmanat någon som är lika bra eller kanske bättre än vad de själva är, säger Mike McGuire till New York Times.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här