Användarna Googles nya vapen i sökkriget

2009-08-18 23:00  
Söktjänsten Bing har fått Google på tårna i kampen om att leverera relevanta sökresultat. Här skyndar sig en medarbetare på Google i Zürich. Foto: Google

Google visade den 12 augusti en stor förändring av koden bakom sökmotorn, "Caffeine". Det är senaste rycket i tävlingen mellan de största sökmotorerna. Microsoft, Yahoo och Google fokuserar nu på att få mer relevanta sökresultat.

Både surfare och annonsörer kräver allt bättre, mer rättvisande sökresultat av sökmotorerna.

Microsofts Bing som startades tidigare i år var ett försök att ge företagets söktjänst mer "Google-kvalitet".

Google i sin tur låter i och med Caffeine-uppgraderingen för första gången i företagets historia användare och kunder ha synpunkter på den nya kodens sökkvalitet innan den tas i fullt bruk.

Båda företagen tävlar nu om att ge användarna mest relevanta svar på sina sökfrågor.

-?Google gjorde tidigare en uppdatering som gjort att fler skräpsajter dykt upp i index. Det kan handla om att man vill se vad som händer om delar av kvalitetsalgoritmerna slås av. De försöker hela tiden förstå människors sökbeteende, säger Magnus Foss, konsult på Relevant Traffic, ett svenskt företag i sökoptimeringsbranschen.

För att optimera sökmotorer krävs många användare och många sökningar som underlag för teknikutvecklingen. När Microsoft och Yahoo nyligen tillkännagav ett tio år långt samarbete kring sökning var just detta huvudorsaken.

-?Överenskommelsen med Yahoo ger storleken vi behöver för att kunna förbättra relevans och användbarhet snabbare, sade Microsoftchefen Steve Ballmer i ett uttalande.

Microsoft tar en kortsiktig ekonomisk förlust för att ingenjörerna bakom tjänsten Bing ska få tillgång till tre gånger så många användare som tidigare.

-?Det är förstås möjligt att utveckla effektiva algoritmer med ett litet användarunderlag, men för att verkligen kunna jobba i framkanten krävs ett stort och gediget underlag från flera marknader, säger Magnus Foss.

Niklas Dahlin

Mer om: Google Yahoo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt