Digitalisering

Ändra smak på maten med ett knapptryck? Digitala sinnen närmar sig

Lura ditt barn äta upp med hjälp av digitala smaklökar. Arkivbild. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Slipp ryggsäcken på din digitala skogspromenad. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT

Längtar du ut i den digitala skogen och känna dofterna? Eller vill du med ett knapptryck få äcklig mat att smaka gott? Snart gör sinnesintrycken sitt intåg i den nya tekniken, om man får tro experternas spåkulor.

Publicerad

Cirka 12 000 mer avancerade teknikanvändare har fått frågan om vad de tror blir möjligt att göra digitalt om 5–10 år, trender som telekomjätten Ericsson satt ihop i sin återkommande framtidsstudie.

Digital smaklök

Exempelvis tror 67 procent att det blir möjligt att sno någon annans röst och till och med lura den egna familjen. Närmare hälften spår att det snart kommer att finnas en slags digital smaklök. Kanske lockande för föräldrar med matvägrande barn.

– I framtiden kommer man kunna förändra smaken på maten så att klimatsmart, nyttig mat kan smaka som det vi helst äter, eller förbättra mat som smakar lite, som att göra flygplansmaten lite smakligare, säger Pernilla Jonsson, chef för Ericssons konsument & industri laboratorium.

Själv ser hon detaljhandeln som en kommande vinnare på den nya tekniken, där kunden kan sitta hemma och klämma och känna på kläderna eller vad det kan vara.

– Här finns starka kommersiella incitament, säger Pernilla Jonsson.

Känn doften

Andra framtida scenarier som tekniknördarna ser framför sig är möjligheten att gå på en digital skogspromenad med såväl syn- som luktintryck. Kan även användas i vårdsyfte eller som resereklam, alternativt semestra direkt från soffan – betydligt mer klimatsmart än att ta flyget.

Eller varför inte VR-glasögon med inbyggd kartfunktion, på något vis kopplade till hjärnan, där det räcker med att tänka på destinationen för att få upp kartbilden.

Spåkulan är både kittlande och läskig, kanske känns den också lite otrolig med tanke på att det ligger så nära i framtiden. Och i studien visar det sig att svenskar överlag är mer skeptiska till vad som blir möjligt än andra nationaliteter.

Integritet

En del av tekniken finns redan på försök, annan inte, men under forskning, enligt Pernilla Jonsson. Avgörande för hur väl den nya tekniken kommer att tas emot handlar också om hur väl användarna litar på integriteten på internet – en trovärdighet som ständigt kämpar i motvind med alla läckor, reklam och kriminalitet.

Hälften av de svarande i Ericssons studie utgår i från att integritetsfrågorna löses för att de ska våga använda den nya tekniken fullt ut.

Fakta: Några av framtidsscenarierna

Omkring hälften av de tillfrågade tror att följande kan bli möjligt år 2030:

Karta – tänk ut din destination så kommer dina VR-glasögon rita upp kartbilden.

Röst – med hjälp av en mikrofon kan du låta som någon annan.

Smak – med hjälp av en digital smaklök kan även den tråkigaste maten bli riktigt aptitlig.

Resa – ta din skogspromenad/semesterresa från soffan, känn lukter och andra sinnesintryck.

Källa: Ericsson Consumer Lab