Amplify: ”Uthållighet utöver det vanliga”

2017-08-30 15:15  
Åsa Otterlund, vd för Amplify.Foto: Anders Lundqvist

Den nya inkubatorn Amplify i Stockholm ska fostra nästa svenska tekniksuccé inom musik. Bakom satsningen står flera kända investerare.

Vad är målet för Amplify?

– Att stötta unga bolag som jobbar med att ta fram nya produkter och tjänster inom området music tech. Det finns många affärsidéer som förtjänar att överleva, men som har svårt att klara sig förbi det svåra första skedet. Vi och våra partner kan bidra med erfarenhet och djupa kunskaper om musikindustrin, säger Åsa Otterlund, vd för Amplify, som själv har bakgrund som investerare.

Vilka står bakom inkubatorn?

– Projektet startades av en grupp entreprenörer, bland annat investeraren Martin Gemvik och producenten David Stenmarck. Men ombord har vi också partner som bland annat Kungliga Musikhögskolan, Sony Music Entertainment, Swedbank och Sting.

Hur definierar ni ”music tech”?

– Det är inte helt lätt att svara på. Men för oss är det bolag som har musik som en viktig ingrediens i sin tjänst eller produkt, och som använder tekniska lösningar för att göra den tillgänglig.

Vad letar ni efter hos bolagen?

– Musikbranschen är en komplex industri att slå sig in i. Det vi letar efter oss hos potentiella medlemsbolag är unika affärsidéer, teknisk kärnkompetens – men framför allt en uthållighet utöver det vanliga. De flesta start-up-företag börjar med en idé, och sedan laborerar med den och kanske förändrar sin inriktning helt. Och så måste det få vara.

Hur har responsen varit på satsningen?

– Den har varit mycket bra. Vi ser att det finns ett stort intresse bland etablerade musikbolag att dela med sig av erfarenheter till unga företag. På så sätt kan vi se till att det svenska musikundret håller i sig. Det är också intressant med trenden just nu där vi ser allt fler industri-inriktade inkubatorer. Dessa fyller ett tydligt behov – startuper kan hjälpa etablerade bolag att hitta innovativa lösningar, säger Åsa Otterlund.

Ger stöd till bolag inom musikteknik

Inkubatorsprogrammet sträcker sig i snitt över tolv månader. Amplify-bolagen kommer bland annat att få hjälp med att bygga upp sina team, att iterera fram en hållbar affärsmodell kopplad till musikindustrin, samt få stöd i frågor som rör immaterial- rätt.

Två unga teknikbolag har redan flyttat in i lokalerna på Kungliga Musikhögskolans campusområde: Gestrument och Stagecast.

Om allt går enligt planerna kommer fyra till sex uppstartsbolag ha antagits till Amplify före årsskiftet.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt