Digitalisering

Amazons uppmaning till kunderna: Handla globalt

Handla globalt, uppmanar Amazon sina kunder. Bilden är från företagets fabrik i Sacramento, Kalifornien. Foto: TT / AP Photo / Rich Pedroncelli, TT / AP Photo / Jenny Kane

Nätbutiksjätten Amazon gör ett ryck för att få onlinetjänstens kunder att sälja varor till utlandet. På så sätt vill Amazon möta konkurrensen från huvudrivaler som kinesiska Alibaba.

Publicerad

Mer än en fjärdedel av alla intäkter handlarna på Amazons sajt gör kommer via gränsöverskridande affärer, vilket är mer än en 50-procentig ökning från ifjol, enligt bolagets vicechef Eric Broussard. Enligt analytiker uppgår den här typen av utrikeshandel till ett värde mellan 50–75 miljarder dollar, en siffra som dock inte Amazon själva går ut med.

Ökningen av den globala handeln är en fruktsam affär för Amazon, som uppmanar sina näthandlare att sälja allt fler produkter världen över. Redan 2015 framhöll bolaget handeln över gränserna som en av Amazons huvudstyrkor.

I förra veckan meddelade Amazon att bolaget kommer lanseras i Japan, ett led i nätbutikens globala expansion.