Amazon tar in på Apples musikaffär

2008-03-27 13:07  

Amazon har snabbt blivit näst störst på att sälja nedladdningsbar musik efter Apples Itunes Store. Det som lockar kunderna är att låtarna från Amazon saknar kopieringsskydd.

De stora skivbolagen har varit irriterade över att Steve Jobs och hans Itunes Store helt dominerat marknaden för nedladdningsbar musik.

Men nu ser det ut som om Apple fått en seriös utmanare.

Sex månader efter Amazon öppnade sin nedladdningstjänst är den näst störst, skriver USA Today.

Trumfkortet är att inga av deras låtar från de fyra dominerande skivbolagen är kopieringsskyddade, vilket Amazon är ensamt om.

I Apples musikbutik är det bara EMI av de fyra stora som säljer sin musik utan kopieringsrestriktioner.

Steve Jobs förhoppning har varit att alla de stora skivbolagen ska ta bort kopieringsskydden även från Itunes Store.

Men de valde alltså att istället satsa på Amazon för att utmana Steve Jobs som i kraft av att vara så dominerande helt kunnat diktera pris och villkor för att sälja skivbolagens låtar.

Enligt USA Today har Itunes Store sex miljoner låtar i lager varav två miljoner saknar kopieringsskydd. Jämförelsevis erbjuder Amazon 4,5 miljoner låtar utan skydd.

USA Today baserar sin rangordning på uppgifter från de fyra stora skivbolagen, inte på försäljningsstatistik från olika nätbutiker.

Det har lett till protester från musiktjänsten Emusic som enbart säljer låtar utan kopieringsskydd.

Enligt företagets vd David Pakman är det hans musikbutik som är störst efter Apple.

"Låt oss reda ut saker och ting: vid sidan av Itunes säljer ingen mer musik än Emusic, och vi har inga planer på att ge upp den positionen inom den närmaste framtiden", skriver David Pakman i sin blogg.

Sedan Amazon öppnade sin butik 25 september 2007 har Emusic sålt 40 miljoner låtar. Och det är David Pakman övertygad om att Amazon inte kommer i närheten av även om företaget inte redovisar sin försäljning offentligt.

Den stora skillnaden mellan Emusic och Amazon respektive Itunes Store är att Emusic inte har någon musik från de fyra stora skivbolagen vars marknadsandel är omkring 70 procent.

Så en förmodligen korrekt beskrivning av marknadssituationen är att Amazon är störst efter Itunes Store på att sälja musik från EMI, Warner, Universal och Sony BMG.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt