Alla vill vinna fajten om din tv-apparat

2015-05-22 05:00  
De flesta svenska hushållen har tv-apparater som kan anslutas till internet – men det är en låg andel av tittarna som utnyttjar möjligheten. Foto: TT

Striden hårdnar om tv-apparaten. Tv-tillverkarna ger nu allt för att rå om den internetuppkopplade tv:n – men det sker i skarp konkurrens med Google och Apple.

I världen finns cirka 1,4 miljarder tv-hushåll och på sikt kommer internetbaserade tv-tjänster att dominera. Därför är det logiskt att tv-tillverkarna vill få in internet i sina apparater. Den stora satsningen går under konceptet smart-tv. Det går ut på att tv-apparaterna får datorfunktioner liknande surfplattor med möjlighet till internetåtkomst och olika typer av appar.

Men tv-tillverkarna har under flera år dragits med generella problem. Japanska Sony har till och med sagt att företaget överväger att sälja av sin tv-verksamhet.

Det stora teknikskiftet kom med hd-tv och platta tv-apparater, det var då den stora massan av konsumenter uppgraderade. Men efterföljande försök att öka konsumenternas intresse har inte fungerat. Mest slående är kanske misslyckandet för 3d.

För några år sedan introducerades smart-tv. Men smart-tv har inte lockat konsumenterna.

90 procent av de nya tv-apparater som säljs i Sverige kan anslutas till bredband och hantera internet-tv som strömmande video. Cirka 60 procent av hushållen har sådana tv-mottagare, enligt statistik från organisationen Bransch­kansliet. 

Problemet för tv-tillverkarna är att en mycket låg andel av tv-tittarna hittills valt att utnyttja intelligensen i sin smart-tv.

Enligt välrenommerade analysföretaget Mediavision tittar cirka 30 procent av svenskarna på webb-tv en vanlig dag. Bara drygt 15 procent av dessa uppger sig använda en app eller webbläsare i tv:n.

SVT redovisar ännu sämre siffror med en försvinnande liten andel för smart-tv för SVT Play. Det är i stället surfplattor och mobiler som växer snabbast. Tillsammans svarar de för drygt 50 procent av tittartiden för internet-tv. Persondatorernas andel har slutat växa medan Apple TV och Googles Cromecast växer snabbt.

Tv-tillverkarna ifrågasätter om informationen från SVT är representativ. Men de behöver övertyga tv-kanaler världen över om de ska lyckas.

Vid världens största konsumentelektronikmässa CES i Las Vegas i början av året var det tydligt att tv-tillverkarna långt ifrån har gett upp smart-tv. Tvärtom satsar de nu på ännu fler plattformar för att försöka vända utvecklingen.

– LG har en mycket stark tro på framgång för smart-tv, säger Lorraine Bayram, specialist på smarttv på LG Electronics Nordic.

Sony, Sharp och Philips har valt Android medan Samsung gör en nysatsning på operativsystemet Tizen. LG har Webos och Panasonic har valt Firefox OS. Det är med dessa operativsystem och kompatibla appar de vill vinna slaget.

Men tv-företagen avvaktar eftersom det blir dyrt att utveckla olika appar för olika operativsystem.

– Vi önskar en större harmonisering bland tv-tillverkarna. Det är möjligt att SVT kommer att använda Android. Vi kommer att ha en komplex situation på tv-marknaden i många år, säger Johan Wahlberg, ansvarig för distributionsstrategi på SVT.

– TV4 har för tillfället valt att inte satsa på appar för smart-tv. Vi bevakar dock utvecklingen och om andelen tv-apparater som stöder till exempel Android blir tillräckligt stor är det möjligt att TV4 utvecklar appar för Android på smart-tv, säger David Österlund, distributionschef på TV4.

Göte Andersson

Mer om: TV

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt