Digitalisering

Alla snackar om Clubhouse – här är det du behöver veta

Clubhouse. Foto: Peter Ottsjö
Clubhouse. Foto: Peter Ottsjö

Miljontals människor strömmar till succéappen Clubhouse, som nu finns i Sverige. Ny Tekniks reporter Peter Ottsjö har testat den ljudfokuserade plattformen – och reder ut varför det är ett sånt ståhej. 

Publicerad

Det kommer en notis på telefonen: Alex Schulman, Bianca Ingrosso och några andra mediepersonligheter har, som det heter med Clubhouse-lingo, ”startat ett rum”. Jag klickar på länken och landar i ett nonsenssamtal. Det är som när man är på café och tjuvlyssnar på kändisar som råkat hamna vid bordet bredvid. 

Clubhouse är en plattform som kan sorteras under sociala medier. Det speciella med appen är att den fokuserar på ljud. Flera liknar den vid en direktsänd podcast, men det som sker på Clubhouse är mer att likna vid ett virtuellt seminarium där varje rum kan ha en moderator, inbjudna gäster och publik (som kan trycka på en knapp för att räcka upp handen och be att få ordet) på upp till femtusen lyssnare. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här