Alibabas rekord: Sålde för 370 miljarder kronor på singeldagen

2019-11-12 07:21  
Arbetarna på EMS (Express Mail Service), har fullt upp under Kinas stora shoppingdag: Singeldagen, som infaller den 11/11 varje år. Foto: SipaUSA/TT

Kinas stora shoppingdag, singeldagen, den 11 november slog rekord på e-handelsjätten Alibabas plattformar med en sammanlagd försäljning på 268 miljarder yuan, motsvarande omkring 370 miljarder kronor, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Bedömare siade om en nedgång på grund av den något svalare kinesiska ekonomin, men så blev alltså inte fallet. Siffran innebär i stället en ökning med 26 procent jämfört med 2018.

Singeldagen – på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som singles day – är Kinas stora readag och kan jämföras med sin amerikanska motsvarighet black friday.

Den infaller den 11 november – 11/11 – eftersom de uppradade ettorna påminner om ensamma personer. Men numera är det inte bara singlar som shoppar loss under evenemanget.

Läs mer: Jack Ma lämnar e-handelsjätten Alibaba

Alibaba ligger till stor del bakom att singeldagen har blivit Kinas stora shoppingdag, och står för lejonparten av intäkterna.

Mer om: Alibaba E-handel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt