Affärssystemen lär av smarta mobiler

2012-06-12 23:00  

Genom att utveckla smart och snabbt ska affärssystemsföretaget IFS klara konkurrensen från it-jättarna. Inspirationen hämtas från smarta mobiler och sociala medier.– Folk förväntar sig att affärssystemet ska vara lika enkelt att använda som en Iphone, säger David Andersson på IFS.

Hantera kundorder, lager och ekonomi är typiska uppgifter för ett affärssystem. Giganterna på området är amerikanska Oracle och tyska SAP. Vid sidan av dessa tävlar Linköpingsföretaget IFS.

Företaget ingick i Ny Tekniks granskning av svenska företags satsningar på forskning och utveckling, FoU. IFS satsade i fjol 257 miljoner kronor på utveckling och räknar med att det blir mer i år.

Ambitionen är att klara sig i den hårda konkurrensen genom att bland annat ligga steget före teknikmässigt.

– Som en mindre spelare kan vi förhoppningsvis agera både smartare och snabbare, säger David Andersson, chef för IFS framtidslabb.

Han och hans tio medarbetare spanar in nya trender och testar hur de kan bakas in i IFS system.

Att de flesta i dag har en smart mobil och använder sociala medier gör att de också ställer högre krav på programvaran på kontoret.

Redan för några år sedan gjorde IFS om sitt användargränssnitt med färger och ikoner, som för tankarna till smarta mobiler.

I den senaste versionen, lanserad i dagarna, finns en ny chattfunktion där inläggen presenteras på ett sätt som liknar Facebook och andra sociala medier.

– Skillnaden är att här sker kommunikationen säkert innanför företagets väggar, säger David Andersson.

En annan trend är att göra programmen smartare. En säljare som har ett kundmöte inbokat kan till exempel automatiskt få upp en karta med en vägbeskrivning dit. Väl på plats växlar skärmen till att visa data om kundens tidigare order.

– Det här finns på labbstadiet och beroende på intresset kan vi ha det ute hos testkunder inom ett år, säger David Andersson.

På labbet finns ett antal framåtblickande projekt.

Ett handlar om hur det man ser i mobilkameran kan kompletteras med nyttig information – det som brukar kallas förstärkt verklighet. Serviceteknikern kan då rikta telefonen mot en maskin för att få upp ritningen och underhållsplanen. Den nya standarden NFC, för trådlös kommunikation på korta avstånd, kan också komma att påverka funktionerna i affärssystemet.

– Tänk dig att du ska skriva kontrakt med en kund. Ni lägger telefonerna bredvid varandra. Kontraktet beamas över. Ni lägger fingrarna på telefonerna och signerar.

Ett tredje område är att styra affärssystemet med gester, på samma sätt som med Microsofts spelplattform Kinect.

– Många av våra kunder rör sig i smutsiga miljöer. På en oljerigg kan det vara en fördel att kunna ge kommandon med gester i stället för med tangentbord och mus, säger David Andersson.

David Andersson om...

… när affärssystemen flyttar ut i molnet: ”Vi har redan molntjänster, till exempel för våra ­appar. Det här är en trend vi ­följer noga, så att vi är beredda när våra kunder vill lägga ut mer av sina system. Affärssystemen är affärskritiska och än så länge har de flesta företag sitt system hos sig och inom sina egna brandväggar.”

… de ökande datamängderna: ”Data är den nya tidens valuta och i affärssystemet finns många år av data lagrat. Här finns en stor utvecklingspoten­tial. Utmaningen är att göra om data till nyttig information och presentera den på ett begripligt sätt.”

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL