Affärerna vi inte trodde möjliga

2005-12-20 23:00  
Yang och Ward nytt radarpar

IBM gör slut med pc:n och låter kineser ta hand om den. Kineser tar också hand om mobiltelefoner från Siemens och Alcatel, liksom resterna av den brittiska bilindustrin. För tio år sedan osannolikt, men under året 2005 blev det verklighet.

Yuanqing Yang, ordförande, och Steve Ward, vd, för nya Lenovo
Hade någon för tio år sedan sagt att IBM i en nära framtid skulle lägga ner sin pc-tillverkning och låta ett kinesiskt företag ta över verksamheten hade nog de flesta skrattat åt saken. Men i år hände det.

I december förra året hajade många till när IBM meddelade att företaget hade gjort slut med persondatorn. Datortypen som företaget introducerade 1981 och som i dag är lika kraftfull som de stordatorer IBM förknippades med i början av 1980-talet.

Men pc har de senaste åren blivit en allt mindre del av IBM, och uppgick förra året till 12 procent av omsättningen. Konkurrensen från andra tillverkare blev för stor, lönsamheten sjönk, och IBM lade om kurs från maskintillverkning till tjänster, programvara och servrar.

Med köparen, kinesiska Lenovo, hade IBM haft samarbete i många år före försäljningen. När affären väl godkändes i början av maj i år framkom att Lenovo har rätt att använda varumärkena IBM och Think Pad i fem år. Liksom att IBM inte riktigt har släppt kontrollen över pc:n. Den forna datorjätten äger 18,9 procent av det kinesiska bolaget.

Många ville göra en Sony Ericsson

Av de stora europeiska mobiltelefontillverkarna är det nu bara giganten Nokia som inte sökt samarbete i Asien. Franska Alcatel och Sagem liksom tyska Siemens är några som släpper iväg mobilerna.

Alcatel ville förra året göra om konststycket som Ericsson gjorde med Sony, och gick samman med kinesiska TCL i ett gemensamt bolag.

Fransmännen satsade patent, varumärke, kundkrets och utvecklingsingenjörer i bolaget, kineserna fabriker, personal och kunskaper om vikbara telefoner.

Men i år kastade Alcatel in handduken och drog sig ur bolaget. TCL tar över och Alcatel drar sig ur mobiltelefontillverkningen.

Samma väg ser det franska mobilmärket Sagem ut att gå. Telefonerna kom i flygplansbyggaren Snecmas ägo när detta företag köpte Sagem för att komma åt radiokunnandet. Mobiltelefoner passar inte in i verksamheten, och ägaren till Sagem och Snecma, industrigruppen Safran, letar en köpare.

Eftersom Sagem sedan september i år samarbetar med kinesiska Ningbo Bird är det inte osannolikt att även detta franska företag tas över av kineserna.

Tyska Siemens upptäckte för något år sedan att mobiltelefondivisionen var en av de verksamheter som drog ner resultatet i den stora industrikoncernen.

Siemens övervägde olika alternativ, från total nedläggning till samarbete eller försäljning. Snart gick historierna i pressen om den ena efter den andra mobiltillverkaren som nobbade den tyska inviten.

Men till slut blev det napp, taiwanesiska BenQ förbarmar sig över mobilerna från München. Under en övergångsperiod får taiwaneserna använda varumärket Siemens, men om några år är en Siemensmärkt mobil ett minne blott.

Hoppet ute för MG Rover

Även om brittisk bilindustri varit en skugga av sitt forna jag de senaste decennierna var det många som hoppades på MG Rover, den sista brittiska biltillverkaren. Så mycket större chock när produktionen ställdes in i våras.

Då hade företagsledningen misskött ekonomin så till den grad att underleverantörer och andra fordringsägare fått nog. Konsultföretaget Price Waterhouse Coopers kallades in för att rädda vad som räddas kunde, och både brittiska staten och de anställda satte hoppet till Kina.

Flera kinesiska biltillverkare visade intresse för MG Rover, och hetaste kandidaten hette Saic från Shanghai. Saic hade redan köpt rätten att tillverka några av MG Rovers modeller samt en motor i Kina.

Men efter många turer meddelade förvaltaren i somras att ett annat kinesiskt bilföretag, Nanjing Automobile Group, utsetts till köpare.

De nya ägarna har åtminstone lovat att bygga den av britterna så älskade sportbilen MG i England. Men märket Rover, liksom så många andra bilklassiker, försvinner från öriket.

Amerikaner, tyskar och japaner sköter numera den brittiska biltillverkningen. Med komikern John Cleeses retoriska fråga "who won the bloody war" kan man i dag säga, att inte var det den brittiska bilindustrin i alla fall.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt