18 miljarder kronor räddar 900 liv

2000-08-16 13:00  
Vägräcken på några hundra mil motor- och landsvägar kan rädda mellan 35 och 55 liv per år. Det visar nya beräkningar från vägverket.
 
Åtgärderna beräknas kosta 16-18 miljarder kronor, och kan genomföras inom fyra år. Det handlar om att sätta upp vägräcken mellan och vid sidan av körbanorna på runt 400 mil.
 
Jan Moberg, vägutformare på vägverket, har räknat på vilka åtgärder som är mest kostnadseffektiva när det gäller att rädda liv i trafiken.
 
- I första hand måste man förhindra mötesolyckor.
 
Här dör över 100 människor årligen. Men även singel-olyckor skördar minst lika många offer. Mötesolyckor beror på att en bil kommer över på fel väghalva, vid en omkörning, en sladd eller något annat misstag av föraren.
 
De som omkommer eller skadas allvarligt vid singelolyckor kolliderar oftast med något fast föremål, som träd, lyktstolpe, eller klippvägg.
 
- Vi kan inte åtgärda alla vägar, menar Jan Moberg. Det finns över tvåtusen mil 90-vägar där vi inte kan sätta upp vajerräcken.
 
I stället har vägverket identifierat 360 mil breda vägar, där det i flertalet fall är möjligt att förhindra allvarliga mötes- och singelolyckor.
 
- På mellan 250 och 300 mil kan man sätta upp mitträcken. Och på många håll även sidoräcken. Det kostar runt 15 miljarder kronor, och kan genomföras på tre-fyra år.
 
Vägarna är då minst 13 meter breda. De kan därför delas upp i två körfält åt ena hållet och ett åt andra. Efter någon kilometer växlar man sida, och trafiken från andra hållet får tillgång till två körfält. På vissa sträckor är bredden dessutom tillräcklig för att permanent inrätta två körfält i bägge riktningarna, med ett räcke i mitten och längs sidorna.
 
Åtgärderna skulle rädda 20-40 liv per år. Eller runt 600 liv på de tjugo år som är räckenas livslängd.
 
- Dessutom kan vi sätta upp sidoräcken på 100 mil äldre motorvägar.
 
Det skulle enligt Jan Mobergs beräkningar rädda 15 liv per år, vilket ger 300 räddade liv under tjugo år. Och kostnaden stannar vid mellan en och tre miljarder kronor.
 
Med andra ord skulle en investering på högst 18 miljarder kronor kunna rädda 900 liv under en tjugoårsperiod. Jan Moberg understryker att det inte handlar om att undvika olyckor. Utan om att lindra verkningarna.
 
Dagens bilar klarar ganska hårda påfrestningar innan passagerarna skadas, förutsatt att dessa använder bilbältena. Därför går allt mer av trafiksäkerhetsarbetet ut på att mildra de krafter som uppstår vid avåkningar eller kollisioner.
 
Vägverket försöker på det här viset hitta områden där relativt begränsade insatser kan göra stor nytta. Här tittar man främst på de mest trafikerade vägarna. Det kan också röra sig om korsningar som ersätts av rondeller eller utfarter från mindre vägar där fordonen hindras av att mötas vinkelrätt i händelse av en krock.
 
Men samtidigt understryker Jan Moberg att motorvägar alltid är säkrast, samtidigt som de ger den bästa framkonligheten.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt