Digitalisering

Windows håller värmen bland kallnande plattor

Microsoft Surface Pro 4 är fortfarande intressant på den vikande marknaden för surfplattor. Foto: Microsoft
Microsoft Surface Pro 4 är fortfarande intressant på den vikande marknaden för surfplattor. Foto: Microsoft

Intresset för surfplattor minskar åter igen, visar statistik från IDC. Men intresse finns för Microsofts plattor med löstagbart tangentbord.

Publicerad

Andra kvartalet i år såldes 38,7 miljoner surfplattor, vilket var en minskning på 12,3 procent jämfört med samma period ett år tidigare. Marknaden för surfplattor har svalnat sedan 2015, hävdar undersökningsföretaget International Data Corporation.

Fortfarande är Android det dominerande operativsystemet med 65 procent av marknaden för de sålda plattor andra kvartalet.

Apples IOS ligger på andra plats med 26 procent och resten använder Windows.

Enligt IDC ökar intresset för just plattor med Windowssystem på bekostnad av Androidplattor. Det beror på att de som numera köper plattor inte bara vill ha dem för underhållning, utan vill kunna utföra arbetsuppgifter också.

Där har Microsoft en fördel med sina programvaror och möjlighet till multitasking. Plattor med löstagbara tangentbord, som Microsoft Surface Pro, men även Apples Ipad Pro, växer på den här marknaden. Enligt IDC har Androidprodukter svårt att konkurrera med Windows och IOS i det segmentet.

Bland de enskilda tillverkarna av plattor är Apple störst och tog 25,8 procent av marknaden. Samsung hamnade på andra plats och tog 24,5 procent av marknaden.