Digitalisering

Så ska Nokia koppla upp nästa miljard

Mobilnummer till salu i Thailand. Foto: Helen Ahlbom
Mobilnummer till salu i Thailand. Foto: Helen Ahlbom
Nya lågprismobilen Nokia 301. Foto: Nokia
Nya lågprismobilen Nokia 301. Foto: Nokia
Nya smarta mobilen Lumia 520. Foto: Nokia
Nya smarta mobilen Lumia 520. Foto: Nokia
Nokias Stephen Elop siktar med lågprismobilerna på marknaderna i Asien och Afrika. Foto: Helen Ahlbom
Nokias Stephen Elop siktar med lågprismobilerna på marknaderna i Asien och Afrika. Foto: Helen Ahlbom
-Många har varken ett pass eller ett körkort. Men de behöver ett mobilnummer och en mobil. Och då kan de koppla upp sig till resten av världen, sa Elop under sitt framträdande på mobilmässan i Barcelona. Foto: AP/Manu Fernandez/Scanpix
-Många har varken ett pass eller ett körkort. Men de behöver ett mobilnummer och en mobil. Och då kan de koppla upp sig till resten av världen, sa Elop under sitt framträdande på mobilmässan i Barcelona. Foto: AP/Manu Fernandez/Scanpix

Nokias vd Stephen Elop visar avancerade lågprismobiler i Barcelona. För att locka nästa miljard människor att koppla upp sig till internet. -För alla behöver ett mobilnummer, sa han.

Publicerad

Nokias vd Stephen Elop var nyligen i Thailand, och passerade då en liten butik som sålde mobilnummer och godis. 

-Många har varken ett pass eller ett körkort. Men de behöver ett mobilnummer och en mobil. Och då kan de koppla upp sig till resten av världen, sa Elop under sitt framträdande på mobilmässan i Barcelona.

Det finns redan över 6 miljarder mobilabonnemang i världen. Men ”bara” 1,5 miljard av dem kan koppla upp sig till nätet med mobilen. Nu startar racet för att koppla upp resten.

Där ser Nokia sin chans.

Nästa miljard finns på tillväxtmarknader i Asien och Afrika.

-Och det kommer att gå mycket snabbare  än det gjorde att koppla upp den första miljarden, sa  Stephen Elop.

Men för att locka människor på tillväxtmarknaderna att koppla upp sig till nätet krävs en annan strategi än tidigare, menade Nokiachefen.

Mobilbranschen samarbeta för att erbjuda innehåll, data och appar som håller hög kvalitet men som flera har råd med.

-De vill också kunna koppla upp sig till Facebook. Internet är till och med detsamma som Facebook för många i utvecklingsländerna, sa Elop.

Flera av de nya mobilmodeller, som Nokia presenterades på mässan, visar vilken väg Nokia tänker gå för att attrahera denna nya mobila internetmarknad.

Nokia 301 är ett exempel.

-Den har vår nya ”Xpress Browser” med 90 procents datakomprimering, som hjälper våra kunder att sänka kostnaden för datatrafik. Och den har ett batteri som räcker i 39 dagar, sa Nokiachefen.

Facebook, eBuddy, WhatsApp och Twitter finns redan installerade, och priset för Nokia 301 är 65 euro, ungefär 550 kronor.

På årets Barceonamässa valde Nokia att visa upp lågprismodeller för olika segment.

Billigast är nya Nokia 105 för bara 15 euro, cirka 130 kronor. Och den nya smarta mobilen Lumia 520 kommer att säljas för endast 139 euro, cirka 1200 kronor.