Digitalisering

Panasonic väljer batterier före TV

Japanska elektronikjätten skrotar planerna på att öppna två nya fabriker för skärmar till platta tv-apparater, och satsar på batteritillverkning.

Publicerad

En fabrik för tillverkning av plasmapaneler och för tillverkning av lcd-skärmar skjuts nu på framtiden. Panasonic tror inte längre på samma höga tillväxt inom tv-sektorn som när fabrikerna planerades.

Trots det räknar man med att sälja 15,5 miljoner tv-apparater under det kommande verksamhetsåret, en ökning med 50 procent jämfört med senaste året. Tvåsiffrig tillväxt hoppas Panasonic kunna ha på marknader som Ryssland, Brasilien, Kina, Indien och Vietnam.

Störst tillväxt tror Panasonic att det finns inom området batterier. I slutet av förra året lade företaget ett bud på att köpa ca 70 procent av aktierna i Sanyo, som är världens största tillverkare av litium-jonbatterier.

Både Panasonic och Sanyo bygger ut kapaciteten för att tillverka litium-jonbatterier till elhybridbilar.