Digitalisering

Enkät: Vilka möjligheter ser du med Ipad?

Flera tungviktare inom media-, telekom- och högskolevärlden ser stora möjligheter med Ipad. Ny Teknik frågade också om de vill ha en.

Publicerad

Johan Wahlberg, strateg på SVT.

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

– Snabbheten att starta apparaten och en skärm större än mobilen gör att jag nog ökar min mediekonsumtion både hemma och på resor. För våra tittare blir det ytterligare en apparat att komma åt svt.se och svt-play på.

Vill du ha en?

– Ja, jag kommer definitivt att köpa en. Jag läser redan idag böcker på Amazons Kindle och så har jag en iphone.

- - - -

Tomas Mattsson, chefredaktör Expressen.

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

– Att presentera Expressens tidningsmaterial med Expressens rörliga bilder på en mobil plattform som är mer lämpad för journalistiskt innehåll än vad en liten telefon är.

Vill du ha en?

– Absolut, jag vill jätte gärna ha en. Jag är jätte nyfiken.

- - - -

Tobias Porserud, ordförande KTHs studentkår, läser Bioteknik.

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

– I grupparbeten kan den vara ett bra instrument för att göra presentationer och låta flera peka på skärmen samtidigt. Vid föreläsningar skulle man kunna göra anteckningar direkt i powerpoint-presentationer eller i kurslitteratur.

Vill du ha en?

– Ja, men jag tror inte jag har råd att betala priset.

- - - -

Erik Hörnfeldt, pressansvarig Tre.

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

– Vi ser hela segmentet med läsplattor som intressant. Ipad verkar vara en väldigt kapabel produkt inom high-end-segmentet. Den förefaller vara mer avsedd för mediakonsumtion än för att användas som dator. Kindle har visat att det finns en marknad för det.

Vill du ha en?

– Jag tar gärna en om jag får. Tveksamt om jag vill köpa den.

- - - -

Pontus Schultz, ansvarig för affärsutveckling, Bonnier R&D.

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

– Ju fler möjligheter att distribuera bra innehåll desto bättre. Apple kommer definitivt att sätta fart på den marknaden, så att det inte bara handlar om böcker. Sedan handlar det förstås mycket om hur affärsmodellen mot medieföretagen ser ut i slutändan. Ipad är den första produkt som det på allvar känns realistiskt att skapa en magasin- eller tidningsupplevelse i, som är lika bra som den fysiska produkten.

Vill du ha en?

– Det som är allra bäst med den här lanseringen är att det känns som jag knappast är ensam om att vilja ha en.

- - - -

Magnus Nytell, ansvarig för e-böcker på Bonnier Förlag.

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

– Det är en försäljningskanal för böcker, och vi är glada för alla som vill sälja våra böcker. Och konkret kan Apple via sin bokhandel bli en bra distribution, förutsatt rätt affärsvillkor. Eftersom Ipad är den första läsplattan med färgskärm innebär det också att det kan bli en marknad även för e-böcker i fyrfärgstryck, som barn- och faktaböcker, så marknaden blir större.

Vill du ha en?

– Ja. Apple skapar en vill-ha-känsla. De andra läsplattorna som finns är funktionella och läsvänliga men har inte den där vill-ha-känslan.

- - - -

Henric Moberg, läser masterprogram i produktutveckling på Chalmers

Vilka möjligheter ser du med Apples Ipad?

Det skulle vara väldigt smidigt att kunna bläddra i anteckningar på föreläsningar medan föreläsaren pratar. På övningar skulle man inte behöva ha med sig övningshäfte.

Men jag tror inte att det är ett bra verktyg för att skriva långa rapporter.

Vill du ha en?

Om jag fick en skulle jag inte säga nej, men jag kommer inte köpa den för egna pengar.