Digitalisering

Så säkras valvinsten på Twitter

De politiska utspelen har börjat. Riksdagsvalet i september blir det första där sociala medier väntas spela en stor roll. Men Barack Obama är inte förebilden.

Publicerad

I stället är det Jens Stoltenberg, de norska socialdemokraternas partiledare, som många lyfter fram. Han gjorde succé med Facebook och Twitter under sin valkampanj förra året.

Nu vill svenska politiker göra detsamma. Alla partier, utom Miljöpartiet, har anställt personer med ansvar för de sociala medierna. Partierna finns redan på Facebook, Twitter, Youtube och rader av bloggplattformar.

- Men det räcker förstås inte. Viktigast är att det finns någon där som är aktiv och svarar på frågor, säger Pär Henriksson, ansvarig för sociala medier hos Moderaterna.

Bland lyckade exempel nämns Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund som pekas ut som den aktivaste - och roligaste - twittraren.

Socialdemokraternas bloggportal netroot.se får beröm till och med av motståndarna, och utrikesminister Carl Bildts blogg fick nyligen hederspris i samband med årets utdelning av Stora Bloggpriset.

Men annars är det fortfarande många politiker som bara använder sociala medier för att "skicka ut valfläsk på nätet", som en kritiker säger.

Brit Stakston, mediestrateg på pr-byrån JMW, kommer i dagarna ut med boken Politik 2.0 om sociala medier och politik. Hon betonar vikten av att skanna nätet för att vara beredd när ett nytt ämne blossar upp under valrörelsen. Som tidigare skett med FRA, Mona Sahlins handväska och Bjästaskandalen.

- Realtidshanteringen är viktig. 120 000 röster avgjorde förra valet, påminner hon.