ANNONS

Det är bäst med att arbeta på IKEA

Kristín Grímsdottír, Management Trainee och Cecilia Holst, Service terations Owner på Ikea.
Kristín Grímsdottír, Management Trainee och Cecilia Holst, Service terations Owner på Ikea.

En viktig del av IKEA:s framgångskoncept är förtroendet för medarbetarna och fokus på ny teknik. Men vad är det bästa med att arbeta på företaget? Vi har träffat fyra anställda för att prata innovation, it och problemlösning.

Publicerad

För ett företag som behandlar de enorma volymer ordrar och leveranser som IKEA gör, krävs det att man ligger i framkant med ny teknik. Ett konstant fokus på Ikeas vision ”att skapa en bättre vardag för de många människorna”, öppnar för både nya idéer och tankesätt.

– Det är spännande att vara en pusselbit i ett världsomspännande företag. Jag vet att mitt arbete har möjlighet att påverka och förbättra livet för människor över hela världen. Det är en mäktig känsla att nå så långt, säger Cecilia Holst, Service Operations Owner.

Ett multinationellt företag som IKEA har en svårslagen genomslagskraft, både när det gäller volymer och räckvidd för deras sociala engagemang. Och just företagets långsiktiga ambitioner och storlek i form av kompetens och resurser tycker många är en stor fördel.

– Vi som arbetar med it och teknik har en stor glädje av att jobba på ett företag som har vilja, kunskap och resurser att helhjärtat satsa på vårt område. En av grundvärderingarna på IKEA är att ständigt leta efter förbättringar på alla områden, och vi har ambitionen att ligga i framkant med ny teknik, säger Cecilia Holst.

Men den enorma satsning IKEA gör på sin marknadsstrategi, där kunden erbjuds en stor mängd sätt att handla, så kallad multichannel retailing och teknologi, ser framtiden onekligen spännande och ljus ut.

– Jag är övertygad om att ett företags framtida framgångar kommer att vara helt beroende av digital kompetens bland våra ledare, att förstå hur man navigerar i en digital värld och ta tillvara på de möjligheter som finns. It är en möjliggörare för vad vi vill åstadkomma och måste därmed ses som en självklar del av kärnverksamheten. Det krävs människor som vågar och har kunskapen att utmana inarbetade strukturer och bryta mönster, säger Karin Flaig, Business Architect Multi­ channel Transformation.

Och att uppmuntras till att tänka i nya banor och inspireras av sina medarbetare är något alla vittnar om.

– Det jag tycker är spännande med att få jobba för IKEA är den enorma potential vi har att påverka människors liv runt om i världen, och där tror jag att teknik och innovation kommer spela ännu större roll i den närmaste framtiden. IKEA har viljan att ta tillvara och bygga vidare på våra medarbetares kompetenser. Något som bland annat märks på det stora fokus vi har på mångfald och inkludering, säger Kristín Grímsdóttir, Management Trainee, och fortsätter:

– Det är talang, engagemang och dina idéer som formar din plats på IKEA, inte kön, ålder eller etnicitet. Till exempel så välkomnades jag som trainee in i ledningsgruppen från dag ett och jag fick bidra med mitt perspektiv. Det ligger i vår kultur att hela tiden sträva efter förbättringar och det gör vi bäst tillsammans, oavsett om det är tillsammans med mina kollegor som sitter vid bordet bredvid eller i Shanghai, eller när vi involverar kunder i våra utvecklingsprocesser.

Johannes Jönsson, Unit Manager Incubation Services, ser innovationsarbetet som en stor fördel med att jobba på IKEA.

– På IKEA finns det en stark entreprenörskultur att jobba med nya tankar och idéer. I mitt jobb träffar jag personer från olika delar av företaget där vi tillsammans i krossfunktionella team jobbar fram innovativa lösningar. När jag träffar mina kollegor från olika delar av organisationen får jag mycket energi av att se att vi ständigt sätter kunden i fokus och jobbar för att förbättra deras upplevelse av IKEA.