Fordon

Deras transportpodd kör i 1 000 km/h – i ett rör

Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet

Fluxjet ska prestera över 1 000 km/h. I rör svävar poddar fasthållna av åtta armar – och plasma gör strömförsörjningen kontaktlös.

Publicerad

På papperet ser det ut som ett hyperloop-koncept, men de kanadensiska skaparna Transpod hävdar att deras transportmedel är en hybrid som blandar egenskaper hos tåg och flygplan. Fluxjet utgörs dock av eldrivna poddar som färdas i rör, förmodat nära vakuum. Tack vare teknik som minskar friktionen ska man nå hastigheter över 1 000 km/h. Det skriver Robb Report.

Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet

Bygger delvis på maglevteknik

Podden hålls upp av åtta armar som fälls ut när ekipaget har kommit in i röret. Maglevteknik står för levitation och framdrivning, medan plasma används för en kontaktlös strömförsörjning. Transpod kallar konceptet för veilance flux, och den används för att guida fordonet säkert genom röret, men bolaget avslöjar inga mer exakta detaljer om tekniken.

Vid behov kan Fluxjet lutas i röret för att öka passagerarnas komfort. Varje podd är lång som en tågvagn men kabinen har en omkrets som ett flygplan. Utvecklarna tänker sig att en podd i ekonomiklass tar 54 personer, medan business class erbjuder 34 platser. Påstigning sker i aktern. För gods är lastkapaciteten tio ton.

Foto: Fluxjet
Foto: Fluxjet

Testbana ska byggas i Alberta

Hittills har företaget bara visat upp en modell i cirka fjärdedels skala, men de har fått tillstånd för att bygga en bana i halvskala i Frankrike, vilket ska ske nästa år. Till detta en testbana i full skala kommer att byggas i Alberta.

Kostnaden för att resa i röret sägs landa på 44 procent av en flygbiljett. Samtidigt beräknas investeringskostnaden för en första Transpod line som knyter samman Calgary och Edmonton ligga på 190 miljarder kronor.