Fordon

De blir först med Michelins uppblåsbara vingsegel

Michelins uppblåsbara vingsegel. Foto: michelin
Michelins uppblåsbara vingsegel. Foto: michelin
Zen Yachts vingsegel. Foto: Zen Yachts
Zen Yachts vingsegel. Foto: Zen Yachts
Zen Yachts vingsegel och solcellsanläggning. Foto: Zen Yachts
Zen Yachts vingsegel och solcellsanläggning. Foto: Zen Yachts
New Aden Foto: Cmes
New Aden Foto: Cmes
Oracle Racings tävlingsbåt med vingsegel. Foto: Sharon L
Oracle Racings tävlingsbåt med vingsegel. Foto: Sharon L

En knapptryckning blåser upp seglen. Nu inleds monteringen på ett containerfartyg. Michelin tror att deras teknik kan kapa bränsleförbrukningen med 20 procent.

Publicerad

Den franska däcktillverkaren kallar lösningen för Wisamo, och prototypen har en yta på 100 kvadratmeter. Nu påbörjar Michelin monteringen av sitt uppblåsbara vingsegel på containerfartyget MN Pélican, och tekniken blir först i sitt slag på ett handelsfartyg. Det skriver Interesting Engineering.

En unik egenskap är att Wisamo kan seglas effektivt mot vinden. Det hissas med en knapptryckning – på insidan sitter en kompressor som blåser upp seglet, och spänt av luften är det flexibla materialet inte alls lika känsligt för hårda vindar som ett konventionellt segel. Men systemet sköter själva seglingen på egen hand. Även teleskopmasten kan fällas helt exempelvis när man går under broar.  

Överväger uppskalning

Vingseglet kommer att testas i kommersiell drift, och om tekniken är framgångsrik så kan Michelin tänka sig att skala upp storleken på seglen. De anser att lösningen kan passa såväl ro-ro-fartyg som går mellan färjelägen såväl som oljetankers och fartyg som fraktar gas.  

I ett pressmeddelande hävdar Michelin att deras vingsegel kan ge en bränslebesparing på 20 procent. Med detta kommer en minskning av koldioxidutsläppen, ett problemområde där världens containerfartyg årligen står för 1 miljard ton koldioxid.        

I dagsläget finns det 21 kommersiella fartyg av större modell som är utrustade med någon teknik för att ta hjälp av vinden. Ett färskt exempel är 333 meter långa New Aden. Fyra vingsegel ska sänka oljetankerns bränsleförbrukning med 9,8 procent. Seglen har en total yta på 1 200 kvadratmeter.

Vingsegel inom tävling 

Vingsegel har funnits sedan länge inom tävlingssegling. BMW Oracle Racing testade sitt redan 2009, inför Americas Cup. Det skriver Yachts and Yachting. Det stod cirka 57 meter högt från däcket, med en yta på 260 kvadratmeter. Vingseglet var sammanfogat av vad som kan beskrivas som en större och en mindre flygplansvinge, vilka kunde vinklas i förhållande till varandra för optimal effekt.  

Nu har tekniken från Team Oracle hamnat i ett hopfällbart vingsegel som sitter på lyxbåten Zen50 från Zen Yachts. Bolaget har dock låtit franska VPLP vidareutveckla designen från Americas Cup. Det skriver Yachting World.   

Malta-baserade Zero Emission Nautic har utrustat båten med solcellerpå 17 kW – och med en vikt på 16 ton sägs lyxbåten i princip kunna kryssa i 6-10 knop på obestämd tid. Men vingseglet ska agera räckviddsförlängare för katamaranen.