Innovation

Dna-sträng utmanar optofiber

Ljus som hoppar steg för steg igenom dna-strängar kan ge energisnåla optiska datorer. Illustration: Jonas Askergren
Bo Albinsson
Jonas Hannestad

Dna-strängar kan enkelt omvandlas till optofibrer. Det visar en grupp forskare på Chalmers som lyckats överföra ljus med en helt ny teknik.

Publicerad

– Vi visar att man kan transportera excitationsenergi över ganska långa avstånd med hjälp av dna-strängar, säger Bo Albinsson som är professor i fysikalisk kemi vid Chalmers Tekniska Högskola.

Ganska långt betyder drygt 20 nanometer. Det kanske inte låter så mycket. Men det är lika långt som förbindningarna i avancerade halvledarkretsar. Därmed är det ett viktigt steg mot en lösning av ett problem inom den molekylära elektroniken, ett hett område i forskarvärlden. Man har fått molekyler att utföra enkla logiska operationer tidigare, men hittills har molekylsystemen varit alldeles för små för elektroniken.

– Det gapet överbryggar vi nu, säger Bo Albinsson.

Den lilla ljusbäraren är dessutom enkel att tillverka. I en lösning blandar man dna-strängar och fluorescerande molekyler, som kan absorbera och skicka vidare ljus. Par av dna-strängarna bildar då spiraler, och molekylerna kilar in sig själva mellan ”stegpinnarna”. Ljuset hoppar sedan igenom dna-strängen från molekyl till molekyl. När doktoranden Jonas Hannestad lyste med uv-ljus som endast absorberades i ena änden av den lilla strängen så kom 30 procent av ljuset ut i andra änden.

Nästa steg för Chalmersforskarna är att placera strängarna på en etsad yta. Visionen på lång sikt är att dna-strängar ska göra tjänst i energisnåla optiska datorer.

Resultatet har publicerats i Journal of the American Chemical Society.