Fordon

Caterpillars enorma gruvtruck drivs med batterier

Caterpillars bjässe. Foto: Caterpillar
Caterpillars bjässe. Foto: Caterpillar
Caterpillars nya batteribjässe. Foto: Caterpillar
Caterpillars nya batteribjässe. Foto: Caterpillar

Dieselversionen är 5,5 meter hög och väger 386 ton. Nu har Caterpillar demonstrerat en batteridriven prototyp. 

Publicerad

Amerikanska Caterpillar har länge arbetat med elmotorer, exempelvis för bolagets stora gruvtruckar. Fordonens dieselmotorer driver en generator som ger ström till vridstarka navmotorer.

Kopplade upp truckar i Sverige

Aitikgruvan utanför Gällivare har använt Caterpillars gruvtruckar, och 2018 valde Boliden att koppla upp fyra av de tyngsta versionerna på 310 ton mot kontaktledningar. Innan pilotprojektet inleddes i Sverige genomförde Caterpillar tester av systemet vid sin anläggning i Arizona, om än med lägre effekt.

2021 drog bolaget igång ett program med målet att skynda på utvecklingen av en batterielektrisk gruvtruck – och nu har de visat upp en batteridriven version av modellen 793F. Prototypen är byggd vid testanläggningen i Tucson.

Klarar 60 km/h – med full last

Man har hittills inte avslöjat mycket detaljer om prestandan, som batteripackets storlek. Men vid demonstrationen på den sju km långa testbanan i Tucson tog sig maskinen fram i drygt 60 km/h med full last.

Den klarade av att köra uppför en mer än kilometerlång 10-gradig lutning i cirka 12 km/h. Nedför gav energin från bromskraftåtervinningen ett överskott till batteriet som räckte till "ytterligare komplexa körcykler". Det skriver Caterpillar i ett pressmeddelande.

Tar 226 tons last

Modellen är 5,5 meter hög, 13,7 meter lång och 8,3 meter bred. Standardversionen väger 386 ton och kan ta en last på 226 ton. Den turboladdade dieselmotorn ger en nettoeffekt på 1 848 kW. Hur skulle då en Caterpillars batteri-truck stå sig mot motsvarande fordon från Komatsu?

Japanernas batteridrivna version av modellen 930E kallas Nugen Zero Emission Haulage Solution. Den modifierade Komatsun väger 220 ton och har en lastkapacitet på 290 ton. En hybriddrivlina kombinerar ett batteri på 1,2 MWh med vätgasdrivna bränsleceller. Gruvbolaget Anglo American ska använda gruvtrucken i Sydafrika, och de siktar på att konvertera ytterligare 40 gruvfordon till 2024.