Premium

Så hindrar utriggarna Karlatornet från kollaps

Här lyfts en av stålnoderna på plats i Karlatornet. Foto: Kasper Dudzik
Här lyfts en av stålnoderna på plats i Karlatornet. Foto: Kasper Dudzik
Grafik: Jonas Askergren
Grafik: Jonas Askergren
Varje stålnod har 400 svetsade armeringskopplingar, som ofta går under det svengelska ordet svetscouplers. Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod har 400 svetsade armeringskopplingar, som ofta går under det svengelska ordet svetscouplers. Foto: Kasper Dudzik
Sexkantskruv i storlek M48. Skruvförbanden är förspända till en klämkraft på minst 930 kN (0,7Fyb) per skruv. Foto: Kasper Dudzik
Sexkantskruv i storlek M48. Skruvförbanden är förspända till en klämkraft på minst 930 kN (0,7Fyb) per skruv. Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
David Salekärr håller koll på att stålnoderna placeras rätt och att arbetet fortskrider som det ska. Foto: Kasper Dudzik
David Salekärr håller koll på att stålnoderna placeras rätt och att arbetet fortskrider som det ska. Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod väger omkring 14,5 ton. Nedre ankarna väger knappt 5 ton styck, skarvplåtarna (8st) väger tillsammans 2 ton per nod. Övre ankare omkring 5 ton plus 1,5 ton skarvplåtar, total vikt för färdigmonterad produkt 28 ton per hörn. Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod väger omkring 14,5 ton. Nedre ankarna väger knappt 5 ton styck, skarvplåtarna (8st) väger tillsammans 2 ton per nod. Övre ankare omkring 5 ton plus 1,5 ton skarvplåtar, total vikt för färdigmonterad produkt 28 ton per hörn. Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod väger omkring 14,5 ton. Nedre ankarna väger knappt 5 ton styck, skarvplåtarna (8st) väger tillsammans 2 ton per nod. Övre ankare omkring 5 ton plus 1,5 ton skarvplåtar, total vikt för färdigmonterad produkt 28 ton per hörn. Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod väger omkring 14,5 ton. Nedre ankarna väger knappt 5 ton styck, skarvplåtarna (8st) väger tillsammans 2 ton per nod. Övre ankare omkring 5 ton plus 1,5 ton skarvplåtar, total vikt för färdigmonterad produkt 28 ton per hörn. Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod har 400 svetsade armeringskopplingar, som ofta går under det svengelska ordet svetscouplers. Foto: Kasper Dudzik
Varje stålnod har 400 svetsade armeringskopplingar, som ofta går under det svengelska ordet svetscouplers. Foto: Kasper Dudzik
Tvättning med hetvatten görs för att få bort damm och annat oönskat material från friktionsytorna. Kraftöverföring mellan ankare och stålnod sker genom ett friktionsförband och skruvar har som uppgift att skapa så hög klämkraft att friktionen är tillräcklig för att hålla ihop ankaret och stålnoden. Om inpassningen inte hade varit så exakt (<0,1 mm skillnad i tjocklek mellan övre och undre friktionsplåtarna) så hade inte friktionsytorna inte legat mot skarvplåtarna över hela ytan och då hade förbandet inte fungerat. Därför är de först skyddade av plast och tvättas precis innan de sätts på plats. Foto: Kasper Dudzik
Tvättning med hetvatten görs för att få bort damm och annat oönskat material från friktionsytorna. Kraftöverföring mellan ankare och stålnod sker genom ett friktionsförband och skruvar har som uppgift att skapa så hög klämkraft att friktionen är tillräcklig för att hålla ihop ankaret och stålnoden. Om inpassningen inte hade varit så exakt (<0,1 mm skillnad i tjocklek mellan övre och undre friktionsplåtarna) så hade inte friktionsytorna inte legat mot skarvplåtarna över hela ytan och då hade förbandet inte fungerat. Därför är de först skyddade av plast och tvättas precis innan de sätts på plats. Foto: Kasper Dudzik
David Salekärr övervakar tvättningen med hetvatten, som görs för att få bort damm och annat oönskat material från friktionsytorna Foto: Kasper Dudzik
David Salekärr övervakar tvättningen med hetvatten, som görs för att få bort damm och annat oönskat material från friktionsytorna Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Foto: Kasper Dudzik
Karlatornet är nu fullt med gjutformar och flera gjutformsväggar hänger i taket med hjul runt en balk för att det skall vara lätt att dra den fram och tillbaka. Foto: Kasper Dudzik
Karlatornet är nu fullt med gjutformar och flera gjutformsväggar hänger i taket med hjul runt en balk för att det skall vara lätt att dra den fram och tillbaka. Foto: Kasper Dudzik
Sedan slutet av december byggs det för fullt på Karlatornet igen och i slutet av februari installerades utriggarnas 19 meter höga stålnoder som förankras i husets kärna. Foto: Kasper Dudzik
Sedan slutet av december byggs det för fullt på Karlatornet igen och i slutet av februari installerades utriggarnas 19 meter höga stålnoder som förankras i husets kärna. Foto: Kasper Dudzik

Med hjälp av inbyggda stödben ska Karlatornet – Nordens blivande högsta byggnad – klara av västkuststormar i hundratals år framöver. Lösningen kallas utriggare och är inspirerad av hur båtar på andra sidan jordklotet stabiliseras mot vågor och vind.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil