Bygg

VTI: Gummibelagda vägar tål inte svensk trafik

”Vi ser inga gynnsamma effekter av gummi i slitlagrets bitumen”, säger Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Foto: Hejdlösa bilder

Från USA påstods att gummimodifierade asfaltbeläggningar skulle ge slitstarkare vägar. Ett treårigt svenskt test visar på motsatsen.

Publicerad

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har under tre års tid testat gummimodifierade asfaltbeläggningar på E4 i Uppsala, Riksväg 77 i Knivsta och E6 i Mölndal.

De olika slitlagerbeläggningarna har bestått av sträckor med gummimodifierat bitumen, en sträcka med polymer?modifierat bitumen, och anslutande referenssträckor med konventionell asfaltbeläggning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här