VTI: Gummibelagda vägar tål inte svensk trafik

2015-03-20 14:48  
”Vi ser inga gynnsamma effekter av gummi i slitlagrets bitumen”, säger Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Foto: Hejdlösa bilder

Från USA påstods att gummimodifierade asfaltbeläggningar skulle ge slitstarkare vägar. Ett treårigt svenskt test visar på motsatsen.

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har under tre års tid testat gummimodifierade asfaltbeläggningar på E4 i Uppsala, Riksväg 77 i Knivsta och E6 i Mölndal.

De olika slitlagerbeläggningarna har bestått av sträckor med gummimodifierat bitumen, en sträcka med polymer?modifierat bitumen, och anslutande referenssträckor med konventionell asfaltbeläggning.

Man har utvärderat de olika beläggningstyperna när det gäller spårbildning samt dubbdäcksavnötning och beständighet/stensläpp.

- Det ursprungliga huvudsyftet med gummibelagda vägar var bullerdämpning. Men det fanns också indikationer från utlandet om att gummibeläggningen skulle ge ökad slitstyrka. Framförallt från USA kom många påståenden om gummibeläggningens förträfflighet, säger Håkan Carlsson, laboratoriechef på VTI.

Även labbtester i Sverige tydde på att gummit skulle klara dubbdäck minst lika bra som vanlig asfalt.

- Men på svenska vägar har vi närmast fått motsatt resultat jämfört med USA. Vi ser inga gynnsamma effekter av gummi i slitlagrets bitumen, utan de sträckorna har istället haft en sämre utveckling än referenssträckorna under de första knappa tre åren, säger Håkan Carlsson.

Framförallt provsträckorna på E4 och E6 visar ett tydligt spårslitage på ytan under samtliga tre vinterperioder. Spårdjupstillväxten består både av dubbdäcksslitage och av deformation från den tunga trafiken.

Men Håkan Carlsson vill inte utan vidare avfärda gummivägarna.

- Det finns indikationer på att de är mer elastiska och inte spricker lika lätt som vanliga vägar, säger han.

 

 

Få de senaste tekniknyheterna direkt till din mejl – prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev här!

 

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt