Bygg

”Västlänken har blivit ett sänke”

Det är missnöjet med prislappen för Västlänken som har lett till göteborgarnas nej till trängselskatten. Det tror Jonas Eliasson, trafikforskare på KTH.

Publicerad

I söndags röstade göteborgarna nej till fortsatt trängselskatt. Pengarna från skatten skulle ha gått till att delfinansiera infrastruktursatsningarna i det västsvenska paketet, som bland annat omfattar den nya pendeltågstunneln Västlänken under centrala Göteborg.

Från början tror Jonas Eliasson att Göteborgspolitikerna utgick ifrån att de stora infrastrukturinvesteringarna i det västsvenska paketet skulle vara så populära att även de som inte gillar trängselskatt skulle tycka att pengarna gick till något bra.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här