Vägde 60 ton – körde över flottbro som pallar 4

2015-03-25 10:12  

När lastbilschauffören upptäckte att han kört fel och bron över Österdalälven var en klen flottbro gav han full gas i en förhoppning att hinna över. Chansningen gick inte hem.

Det är Dalademokraten som rapporterar om hur natten olycka på Flottbron i Gagnef gick till. Tidningen har talat med en Gagnefbo som väcktes av en dyblöt och skakad lastbilschaufför som berättade om vad som hänt.

Lastbilen var på väg söderut, fullastad med pellets. Totalvikten för hela ekipaget var 60 ton. Chauffören hade enligt egen uppgift kört på gps-anvisning men insåg att han var på fel väg när Flottbron, den smala pontonbron av trä över Österdalälven kom i sikte.

Maxvikten för fordon på Flottbron är 4 ton, något som är tydligt skyltat vid platsen.

Men chauffören uppger att han chansade på att komma över och gav full gas. Det lyckades inte. Bron gick sönder på två ställen och lastbilen hamnade i älven.

Chauffören har inte följt skyltarna och är nu misstänkt för grov vårldslöshet i trafik, ett brott som kan ge upp till två års fängelse.

- Just nu säkrar vi upp bron så att den inte sticker iväg. Räddningstjänsten har varit i kontakt med Fortum så att inte Fortum ökar flödet i älven, säger Per-Olof Sjölander från Trafikverket till Dalademokraten.

Dalälven, både Österdalälven och Västerdalälven, är känd för sina många flottbroar. Nu finns det nästan inga kvar. I Nedre Österfors finns en välbevarad flottbro, men bara för gång- och cykeltrafik. Flottbron i Nyckelby över Österdalälven revs 1969.

Flottbron vid Gagnef är ingen äkta flottbro utan en pontonbro av trä som ersatte den gamla flottbron.

En flottbro är en gammal konstruktion där vägbanan bärs upp av flottar som flyter på vattnet. Både den ursprungliga Lidingöbron och Nya Kungsholmsbron i Stockholm var flottbroar.

I strömt vatten använde man en speciell konstruktion med stenkistor och uteliggare som var vända mot strömriktningen och på så sätt höll brospannet uppe.

Men det var en dyr och komplicerad konstruktion som Christofer Polhem förbättrade i mitten av 1700-talet.

Flottbroarna över Dalälven finns beskrivna i Fornvännen från 1963, Journal of Swedish antiquarian research.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL