Trafikkaoset efter succématchen

2012-11-16 10:02  

Första fotbollsmatchen på Friends Arena ledde till trafikstockning och långa köer. Infrastrukturen runt arenan är ännu inte färdigbyggd - så räkna med fortsatt trängsel i nära tre år till.

49 967 personer kom till den nya jättearenan i onsdags kväll och såg Sverige slå England med 4–2 på invigningsmatchen. Polisen hade redan tidigare varnat för trängsel och uppmanat folk att åka med kollektivtrafik i stället för bil eftersom möjligheten att parkera i området är "nästintill obefintlig."

Fredric Karén var en som upplevde trafikstockningen. Han valde att åka bil från Nacka eftersom han hade sin tioåriga son med sig. Färden tog en och en halv timme.

-Köerna började vid avfarten från motorvägen och pågick sedan hela vägen fram till arenaområdet. Mängder av bussar från landsorten med fotbollssupporters blandades med SL-bussar, bilar, taxi och gångtrafikanter, berättar han.

Trots att flera poliser försökte dirigera trafiken tyckte han att det var "smått kaotiskt" längs hela vägen. Även efter matchen blev det stor trängsel utanför arenan.

-Det kändes som att området utanför arenan inte var redo för ett så stort evenemang. Väldigt lite av infrastrukturen känns färdig, tycker Fredric Karén.

Men Kent Wemnér, vd på Råsta Holding som ansvarar för infrastrukturen i Arenastaden, tycker att kollektivtrafiken fungerade bra och att problemen med trängsel framför allt fanns för biltrafiken på Frösundaleden.

-Jag åkte pendeltåg och det gick suveränt. Jag kunde inte springa dit, men jag kunde gå i lagom takt. Men Frösundaleden lider just nu av bygget av Tvärbanan, som gör att man bara har en väg att åka på från Dalvägen till Solna centrum. Solna kommer att lida av detta ytterligare minst ett år, säger han.

SL räknar med att trafiken på Tvärbanans nya Solnagren ska kunna släppas på till Solna centrum nästa år och till Solna station 2014.

På Friends Arena hoppas man att den värsta trängseln runt anläggningen ska vara åtgärdad inom tre år.

-2015, när Mall of Scandinavia öppnar, där någonstans hoppas jag att det kommer att vara så pass mycket utbyggt att det fungerar bra, säger Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef på Friends Arena.

När Mall of Scandinavia, som ligger intill Friends Arena, är färdigbyggt kommer arenabesökarna att ha tillgång till köpcentrumets nära 5 000 parkeringsplatser.

Är inte det bara en bråkdel av de 65 000 som arenan kan ta?

-Man ska inte åka bil till anläggningen, man ska åka kollektivt. Om det i snitt är tre i varje bil och du har 5 000 platser kan du ändå få in 15 000 människor. Det tror jag är mer än nog. Man ska inte uppmana folk att åka bil till sådana tillställningar, säger Kent Wemnér på Råsta Holding.

När parkeringsplatserna vid Mall of Scandinavia är klara ska det också finnas en bro för biltrafikanter som leder från Kolonnvägen. För gående från pendeltågstationen kommer förhoppningsvis situationen att förbättras inom tio månader, när en gångbro färdigställs över järnvägen.

Är infrastrukturen dimensionerad för 65 000 åskådare?

-Det kommer inte att gå smärtfritt i framtiden heller. Vid tillfällen när folk väller ut från en konsert kommer det att bli stockningar, det kommer man nog aldrig ifrån, men det är av en ganska övergående natur, säger Kent Wemnér.

Har ni öppnat arenan för tidigt?

-Nej. Jag kan hålla med om att det kan ta lång tid att åka bil, men det beror på att man håller på med Tvärbanan, det kan ju inte arenan rå för, säger Kent Wemnér.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer