Bygg

Torrskodd genom nya sänktunneln

Foghuset vid Riddarholmen ska tillåta att sänktunneln rör sig några centimeter på längden när temperaturen i Riddarfjärden skiftar. Här syns sänktunneln till vänster och foghuset till höger. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Stockholms finansborgarråd Sten Nordin och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd var några som deltog vid visningen av sänktunneln i Riddarfjärden. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Ett 20-tal journalister deltog i promenaden genom tunneln. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket
Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan, beskrev läget i projektet. Foto: Hans Ekestang/Trafikverket

Nu kan man gå torrskodd genom den nya sänktunneln i Riddarfjärden i Stockholm. Men det dröjer ännu ett tag tills den öppnar för pendeltågen.

Publicerad

Tunneln under Riddarfjärden byggs genom att tre stålelement sänks ner och förbinds med varandra under vattenytan. Ny Teknik har tidigare beskrivit precisionsarbetet att långsamt få ned de cirka 100 meter långa stålskeletten.

Nu har arbetet kommit så långt att delarna har förbundits med varandra och med de anslutande bergtunnlarna på vardera sidan om fjärden. Därför bjöds infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och representanter från massmedia på en promenad genom tunneln under torsdagsförmiddagen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här