Torrskodd genom nya sänktunneln

2013-12-05 13:59  

Nu kan man gå torrskodd genom den nya sänktunneln i Riddarfjärden i Stockholm. Men det dröjer ännu ett tag tills den öppnar för pendeltågen.

Tunneln under Riddarfjärden byggs genom att tre stålelement sänks ner och förbinds med varandra under vattenytan. Ny Teknik har tidigare beskrivit precisionsarbetet att långsamt få ned de cirka 100 meter långa stålskeletten.

Nu har arbetet kommit så långt att delarna har förbundits med varandra och med de anslutande bergtunnlarna på vardera sidan om fjärden. Därför bjöds infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och representanter från massmedia på en promenad genom tunneln under torsdagsförmiddagen.

-Det känns roligt att få visa upp vår sänktunnel i dag, den är en viktig milstolpe i vårt arbete med att få Citybanan klar, sa Trafikverkets projektchef Kjell-Åke Averstad under visningen.

Men fortfarande återstår en hel del arbete med tunneln innan den ska vara färdig under nästa år. Nu pågår gjutning och armering av skarvarna mellan tunnelelementen, samt gjutning av ballastbetong inuti tunneldelarna. Ballastbetongen bidrar till att tynga ned elementen och ska också kunna fungera som gångbanor för underhållspersonal.

Samtidigt arbetar man med att dra spännkablar som ska hålla tunneln på plats. Totalt används 40 mil vajer i den 300 meter långa tunneln.

Till sommaren nästa år ska tunnelarbetena vara färdiga. Då tar i stället arbetet med järnvägen vid, med bland annat installation av signalsystem och kontaktledningar.

Sänktunneln är en del i Citybaneprojektet, som handlar om att bygga en ny pendeltågstunnel under centrala Stockholm. Kjell-Åke Averstad berättade under pressvisningen att sprängningarna av Citybanetunneln snart är färdiga och att de stora installationsarbetena för de två nya tågstationerna ska påbörjas inom kort. Även arbetet med järnvägsanläggningen ska snart inledas.

-Särskilt glada är vi över att kunna konstatera att vi följer budget och att vi ligger så pass bra till att vi har möjlighet att ta Citybanan i drift tidigare än planerat, årsskiftet 2016/2017, sa Kjell-Åke Averstad under pressvisningen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt